Parijs ziet MidCat-pijpleiding voor gas en groene waterstof tussen Duitsland en Zuid-Europa niet zitten

Duitsland, Spanje en Portugal liggen overhoop met Parijs over een gaspijpleiding van het Iberische schiereiland naar Noord-Europa. 

De drie landen raken steeds meer gefrustreerd door de weerstand van de Franse president Emmanuel Macron. Die verzet zich tegen de voltooiing van de MidCat-pijpleiding, die tot nu toe al 3 miljard euro heeft gekost. De Fransman wees er onlangs op dat de bestaande pijpleidingen die Frankrijk en Spanje met elkaar verbindt, slechts voor 55 procent van de capaciteiten functioneert. Daarom is er volgens hem dus geen behoefte aan nog een verbinding.

Gas uit Noord-Afrika

Het doel van de pijpleidingen is om gas uit Noord-Afrika en acht terminals voor vloeibaar aardgas in Spanje en Portugal, via de Pyreneeën en Frankrijk verder naar Duitsland te transporteren. Op de lange termijn willen de Iberische landen ook zelf geproduceerde groene waterstof via het netwerk verkopen aan Noord-Europa. 

“We zien de MidCat-pijpleiding als een oplossing voor de levering van zowel aardgas als in de toekomst waterstof,” vertelde de Spaanse minister van Buitenlandse Zaken José Manuel Albares aan Politico

“Er is grote druk om MidCat te voltooien, want als Frankrijk ermee instemt de werkzaamheden aan zijn kant te voltooien, kan de pijpleiding binnen acht tot negen maanden operationeel zijn. Dat betekent dat die ons volgend jaar al kan helpen”, aldus Anton Hofreiter van de Duitse Groenen. “Het is belangrijk dat de zaken nu snel gaan”. 

Goedkope groene waterstof

“We (Spanje en Portugal red.) hebben zeer goede natuurlijke omstandigheden om goedkope groene waterstof te produceren en te profiteren van de grootste blootstelling aan zonne-energie van de hele Europese Unie”, aldus Tiago Antunes, staatssecretaris voor EU-aangelegenheden van Portugal. 

Hij voegde daaraan toe dat een groot deel van het geld dat Madrid en Lissabon van de EU ontvangen in het kader van het coronaherstelfonds, is gericht op “technologieën om groene waterstof te produceren”. 

En Berlijn deelt de mening van de zuidelijke landen: “Een pijpleiding van Portugal en Spanje naar Centraal-Europa zou onze voorzieningszekerheid op lange termijn versterken, vooral met het oog op een groene Europese waterstofeconomie”, zegt een woordvoerder van het Duitse ministerie van economie tegen Politico.

En ook in de autonome Spaanse regio Catalonië zijn ze positief over een mogelijk toekomstige samenwerking met de Duitsers. Voorzitter van de regering van Catalonië Pere Aragonès, zegt het partnerschap te willen intensiveren en gelooft dat de pijpleiding een “belangrijke rol” zal spelen bij de bevordering van groene waterstof. 

Macron heeft andere plannen

Maar Parijs hoopt op de lange termijn zelf waterstof te verkopen, die met kernenergie is gemaakt. Critici zeggen dat als MidCat niet wordt gebouwd, Frankrijk in feite de concurrentie van het Iberisch schiereiland buitensluit. Daarnaast klinken er Franse stemmen die zich afvragen waarom een project dat voornamelijk voordelig is voor Duitsland en Spanje, deels bekostigd moet worden door Frankrijk.

“We zijn Europeanen, geen vazallen van Berlijn”, zei Thierry Bros, hoogleraar bij het Parijse opleidingsinstituut Sciences Po, tegen Euractiv.

De Franse regering laat zich op dit moment niet uit over de kwestie, waarbij het ministerie van Ecologie, Energie en Territorium verklaart dat het “geen commentaar heeft” op de zaak, omdat het project “onhaalbaar is vanwege de indirecte desinteresse in deze tijden van crisis.”

(ns)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20