Op het grondgebied van de stad Parijs geldt voortaan een snelheidsbeperking tot 30 kilometer per uur. Met die beslissing wil het stadsbestuur van Parijs verscheidene doelstellingen bereiken. In de eerste instantie willen de autoriteiten de verkeersveiligheid op het grondgebied van de Franse hoofdstad verbeteren. Maar daarnaast moet de maatregel ook de geluidshinder terugdringen, terwijl tevens de vervuiling moet worden tegengegaan.
“De stad wil het wandelen, het fietsen en het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren”, benadrukte David Belliard, onderburgemeester van Parijs in een commentaar op de aankondiging van de maatregel. “Dit is geen actie tegen de autobestuurder, maar heeft tot doel de leefbaarheid van de stad te versterken.”
Verkeersaders
Op ongeveer 60 procent van het grondgebied van de stad was al langer een snelheidsbeperking tot 30 kilometer per uur van kracht. Maar de beperkingen worden nu tot de volledige stad uitgebreid.
Enkele belangrijke verkeersaders, zoals de Champs Elysees, vallen echter niet onder de nieuwe maatregel en behouden hun snelheidslimiet van 50 kilometer per uur. “We willen de activiteit van voertuigen in de stad beperken tot essentiële verplaatsingen”, merkt Belliard daarbij op.
Anne Hidalgo, die begin dit decennium als burgemeester van Parijs aan een tweede ambtstermijn van zes jaar mocht begonnen, heeft al belangrijke veranderingen in het verkeersbeleid van de Franse hoofdstad doorgevoerd.
Onder haar bestuur werden onder meer kilometers nieuwe fietspaden aangelegd, terwijl oude dieselwagens de toegang tot de stad werden verboden. De kaaien van de Seine werden autovrij gemaakt. In een poging om het autoverkeer in de stad te ontmoedigen, besliste Hidalgo tevens de parkeerruimte in Parijs te verminderen.
Het stadsbestuur benadrukt dat de politie de eerste weken zich tolerant zal opstellen bij het toepassen van de nieuwe snelheidslimiet. Uit peilingen blijkt dat het merendeel van de Parijzenaars de ingreep steunen, in de hoop dat de nieuwe regels de straten veiliger en stiller zullen worden gemaakt.
Nieuwe realiteit
De nieuwe snelheidsbeperking wordt echter niet door iedereen toegejuicht. Besteldiensten waarschuwden dat klanten met langere wachttijden rekening zullen moeten houden. Andere professionele chauffeurs zeggen verplicht te zullen zijn hun tarieven op te drijven en voegen eraan toe dat de maatregel hun zaken zal schaden.
De snelheidslimiet van 30 kilometer per uur lijkt echter de nieuwe realiteit te worden in de Europese stad. Andere Franse steden met een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur zijn Bordeaux, Straatsburg en Toulouse. Brussel legde eerder dit jaar dezelfde limiet op.
De maatregel geldt ook op ongeveer 80 procent van de straten in de Duitse hoofdstad Berlijn. Londen voerde vorig jaar een snelheidslimiet van 20 mijl per uur (32 kilometer per uur) op in sommige routes binnen de Congestion Charging Zone van de stad.
Drie jaar geleden legde Madrid al een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur op in het grootste deel van haar stadscentrum. Dit jaar heeft Spanje op alle stedelijke eenrichtingswegen dezelfde limiet ingevoerd.
(lb)