Key takeaways
- P&O Ferries heeft 56,4 miljoen euro uitgegeven om honderden zeelieden te ontslaan en te vervangen door uitzendkrachten uit niet-Europese landen
- De herstructureringsmaatregelen van het bedrijf hebben naar verluidt bijgedragen aan een vermindering van de verliezen met meer dan 150 miljoen euro en hebben de weg vrijgemaakt voor potentiële winstgevendheid.
- P&O Ferries was afhankelijk van leningen van in totaal 522 miljoen euro van het moederbedrijf DP World om operationeel te blijven
Financiële documenten die onlangs door Sky News zijn onthuld, leggen de aanzienlijke financiële druk bloot die P&O Ferries in 2022 te verduren had. Het bedrijf maakte kosten van meer dan 56,4 miljoen euro om honderden zeevarenden, voornamelijk Britten, abrupt te ontslaan en te vervangen door uitzendkrachten uit niet-Europese landen die slechts 4,87 euro per uur verdienden. Deze controversiële stap, die leidde tot wijdverspreide kritiek en dreigende boycots, droeg naar verluidt bij aan een vermindering van de verliezen met meer dan 150 miljoen euro en maakte de weg vrij voor potentiële winstgevendheid.
P&O beweert dat deze herstructureringsmaatregelen essentieel waren om te kunnen concurreren met rivalen op routes over het Kanaal en om de volledige ondergang van het bedrijf te voorkomen, waarbij mogelijk meer dan 2000 banen verloren zouden gaan. De door P&O Holdings ingediende jaarrekening, die een aanzienlijke vertraging van elf maanden heeft opgelopen, vermeldt een totaal aan herstructureringskosten van 56,88 miljoen euro, waaronder juridische kosten en advieskosten. Dit resulteerde in een vermindering van de totale loonsom met 25,56 miljoen euro.
herstructureringskosten en financiële positie
In hun begeleidende nota bij de ingediende rekeningen beschrijven de directeuren van P&O de herstructurering als onderdeel van een “transformatieproces” met als doel dit jaar winstgevendheid vóór belastingen te bereiken. Ze benadrukken dat het bedrijf belangrijke veranderingen heeft doorgevoerd om de uitdagingen als gevolg van de wereldwijde pandemie, Brexit en de verstoring als gevolg van de verschuiving in de bemanning te overwinnen.
De jaarrekening werpt licht op de precaire financiële positie van P&O in 2022. Na verliezen van 450 miljoen euro in het voorgaande jaar als gevolg van de daling van het aantal passagiers tijdens de pandemie en complicaties na de Brexit, had het bedrijf moeite om te voldoen aan zijn verplichtingen aan externe geldschieters die betrokken waren bij de financiering van nieuwe hybride veerboten over het Kanaal.
Inkomsten en leningen
Ondanks de herstructureringskosten stegen de inkomsten in het boekjaar met 100 miljoen euro tot 1.101 miljoen euro. Het bedrijf boekte echter nog steeds een verlies van 298,8 miljoen euro en was afhankelijk van leningen van in totaal 438 miljoen euro van het moederbedrijf DP World om operationeel te blijven. Een extra lening van 84 miljoen euro werd dit jaar beschikbaar gesteld met een rentepercentage van 4,5 procent, waardoor de terugbetaling werd uitgesteld tot ten minste 2028.
De jaarrekening onthult dat P&O gedwongen werd een van zijn nieuwe veerboten over het Kanaal te verkopen aan een dochterbedrijf in Frankrijk, om zo een lening van 92,28 miljoen euro bij externe financiers af te lossen, waarna het schip werd teruggehuurd van de uiteindelijke eigenaar. In een verklaring beweerde P&O Ferries dat de financiële rekeningen van 2022 de uitdagingen aantonen waarmee het bedrijf op dat moment werd geconfronteerd en die een transformatie tot een concurrerende exploitant met een duurzame toekomst noodzakelijk maakten.
Aanpassen aan veranderende marktomstandigheden
Het bedrijf zegt stappen te hebben ondernomen om zich aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden, door de capaciteit af te stemmen op de vraag en een flexibeler bedieningsmodel te hanteren om klanten beter van dienst te kunnen zijn.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!