Overstromingen in onder meer België en Duitsland verstoren wereldwijde toeleveringsketen

Door het noodweer in onder meer Duitsland en België is de wereldwijde toeleveringsketen opnieuw verstoord. Het is de zoveelste opdoffer voor de sector dit jaar na onder meer de problemen met het containerschip Ever Green.

Waarom is dit belangrijk?

De transportsector, zoals de scheepvaart, heeft dit jaar al te kampen gehad met grootschalige verstoringen, zoals het stranden van de Ever Given in het Suezkanaal en vertragingen als gevolg van een toename van het aantal coronagevallen in de buurt van havens in Zuid-China. De sector krijgt een nieuwe opdoffer te verwerken met het noodweer van de afgelopen weken in onze contreien.

België, Duitsland en Nederland likken hun wonden na het noodweer van de afgelopen weken. Nu de opkuiswerken gestart zijn, wordt het pas duidelijk hoe groot de schade is van de overstromingen. Het noodweer heeft niet alleen het lokale leven verstoord, maar heeft ook een impact op de wereldwijde toeleveringsketen. Tim Huxley, CEO van Mandarin Shipping spreekt van de zoveelste klap voor de sector in korte tijd. “Zelden gaat er een week voorbij zonder iets nieuws”, zei hij in een reactie aan CNBC.

Verschillende opdoffers voor de sector

De scheepvaart heeft dit jaar al verschillende tegenslagen moeten verwerken. Toen delen van de wereld zich herstelden van de pandemie, leidden de toegenomen uitgaven tot een tekort aan containers, waardoor vertragingen ontstonden en de prijzen stegen.

Voorts waren er de problemen met het vastgelopen containerschip Ever Green in het Suezkanaal. Dat heeft ertoe geleid dat er een week lang geen verkeer mogelijk was langs het kanaal. Het Suezkanaal is een van de drukst bevaren waterwegen ter wereld: ongeveer 12 procent van de handel passeert erlangs.

In juni leidde een toename van het aantal coronagevallen in Zuid-China tot meer vertragingen in de havens van de regio, waardoor de scheepvaartprijzen opnieuw stegen.

Impact noodweer

En nu is het noodweer van de afgelopen weken verantwoordelijk voor problemen in de transportsector. “Dit gaat echt de toeleveringsketen verstoren omdat de spoorwegverbindingen allemaal verbroken zijn”, aldus Huxley. Hij zei dat dit ook geldt voor de spoorwegen vanuit Tsjechië en Slowakije naar de havens van Rotterdam en Hamburg, die “ernstig ontregeld” zijn.

“Het wegvallen van enkele belangrijke spoorwegverbindingen zal een enorme impact hebben op de scheepvaart. Die zullen naar alle waarschijnlijkheid de prijzen verhogen”, vervolgde Huxley.

Om de impact op de industrie te schetsen, haalde Huxley in het interview de Duitse staalgigant Thyssenkrupp aan als voorbeeld. Volgens de CEO kon het bedrijf door de overstromingen geen grondstoffen krijgen. “Dat zal uiteindelijk een domino-effect hebben op industrieën zoals de automobielindustrie, huishoudapparaten en dergelijke”, voegde Huxley eraan toe. Thyssenkrupp sprak op 16 juli in een brief aan zijn klanten van overmacht, waardoor het bedrijf tijdelijk zijn contractuele verplichtingen niet kan nakomen.

(tb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.