Nieuwe Covid-uitbraken in Chinese havens kunnen wereldwijde goederentekorten veroorzaken

Een uitbraak van Covid-19 in Zuid-China heeft, in combinatie met de snelle heropening van de wereldeconomie en een tekort aan zeecontainers, geleid tot een nieuwe stijging van de transportkosten. Dat zou goederentekorten over de hele wereld kunnen veroorzaken.

China meldde vandaag 21 nieuwe gevallen van het coronavirus, waarvan 15 in de vitale industriële provincie Guangdong, waar al enkele weken beperkingen gelden om een ​​uitbraak in te dammen van de Delta-variant die voor het eerst in India werd ontdekt. Er zijn nu 150 gevallen van die variant, voornamelijk in de stad Guangzhou, en door de lockdown is de werking van de enorme haven van de stad ernstig verstoord. Een afzonderlijke uitbraak in het naburige Shenzhen – waarvan niet wordt aangenomen dat het de Delta-variant is – heeft het probleem vergroot. De havens zijn de op twee na grootste ter wereld en de verzendkosten zijn daardoor opnieuw gestegen.

Container van Shanghai naar Rotterdam sturen 524 procent duurder dan een jaar geleden

Het vervoeren van een 12,2-meter stalen container over zee van Shanghai naar Rotterdam kost nu een record van 10.522 dollar, wat 524 procent meer is dan een jaar geleden. De fabriekskosten in China waren in mei al met 9 procent gestegen – de grootste stijging in meer dan tien jaar – als gevolg van een snelle toename van de vraag naarmate de wereldeconomie weer opengaat en terwijl problemen in de toeleveringsketens worden gladgestreken.

De krapte in de scheepvaart was al goed aan de gang vóór de laatste Covid-uitbraak in China, omdat de postpandemische race om goederen te gaan vervoeren een tekort aan containers veroorzaakte, niet geholpen door de Ever Given-blokkering van het Suezkanaal in maart.

Havens in Guangdong, waaronder Yantian, Shekou, Chiwan en Nansha, hebben schepen zonder voorafgaande reservering de toegang ontzegd en accepteren alleen boekingen voor exportgebonden containers drie tot zeven dagen voorafgaand aan de aankomst van schepen. Grote rederijen hebben klanten gewaarschuwd voor vertragingen van schepen, wijzigingen in de dienstregelingen en de mogelijkheid dat sommige havens helemaal worden overgeslagen. (lb)

Lees ook: 3.000 containers verdwenen op 3 maanden tijd: waarom steeds meer ladingen verloren gaan

Lees ook: Grootste containervervoerder ter wereld pleit voor koolstoftaks

Meer
Laatste update:
Laatste update:
Lees meer...
Markten
BEL20