Massale opstopping van schepen verandert China’s COVID-catastrofe in een globale nachtmerrie

Terwijl de zero-COVID-strategie van Peking onder vuur ligt door de gefnuikte lockdown van Shanghai, groeit de wachtrij van containerschepen in China’s havens aan.

Vrachtschepen die ruwe grondstoffen en onderdelen vervoeren van en naar China liggen te wachten in enorme aantallen buiten de havens van het land. Het collectief vertraagde schepen blijft alarmerend snel aangroeien. Een schijnbaar oncontroleerbare uitbraak van COVID-19 ligt aan de oorzaak.

Sinds de 25 miljoen inwoners van Shanghai begin deze maand in een lockdown moesten, is het aantal besmettingen enkel blijven toenemen. Zondag werden er 26.000 gevallen van COVID-19 vastgesteld in het land. Een astronomisch hoog getal voor het land dat vorig jaar bijna geen besmettingen telde.

De lockdown is, net zoals in 2020 in Wuhan, allesoverheersend. Verschillende inwoners konden soms dagenlang niet aan voedsel komen, wat leidde tot een groeiende ontevredenheid onder de Chinezen en zelfs tot plunderingen van winkels; een gegeven dat zeer ongehoord is voor het land. Vooral de beslissing van de overheid om besmette kinderen te scheiden van ouders met een negatieve test zette heel wat kwaad bloed. De zero-COVID-strategie van Peking staat nu echt op barsten, maar de autoriteiten volharden.

Ook de werking van de Chinese fabrieken werd totaal platgelegd. Zo werd de Shanghainese fabriek van Tesla volledig stilgelegd. Die zou zelfs onbruikbaar kunnen zijn tot in mei. Andere producenten van elektrische wagens dwingen hun werknemers dan weer om in fabrieken te overnachten zodat de productie geen stoom verliest.

457 vrachtschepen wachten op ontscheping

Ook de havens ontlopen de bikkelharde lockdownmaatregelen niet. Gegevens van Bloomberg tonen aan dat er sinds maandag zeker 457 vrachtschepen buiten de haven van Shanghai liggen te wachten om te mogen ontschepen. Dat zijn er al 15 procent meer dan een maand geleden. 

In totaal zouden er 200 containerschepen wachten om te kunnen aanmeren in Shanghais gecombineerde verankeringszone met de Ningbo-haven. Dat zijn er 17 procent meer dan vorige maand. 

De schepen vervoeren bijna elke denkbare grondstof, van metalen tot voedsel, weet Bloomberg. Ze hebben toestemming om aan te meren, maar moeten wachten omdat de havens van het gebied rond Shanghai het aantal werkers drastisch hebben verlaagd sinds de nieuwe uitbraak van COVID-19.

Amerikaanse westkust zal overbelast worden wanneer China opnieuw open gaat

De gevolgen van de opstopping zijn nog niet merkbaar in het westen, maar de klap zal ongetwijfeld volgen met een lichte vertraging. Wanneer China opnieuw opengaat, zal een gigantische achterstand aan Chinese producten naar de VS en elders moeten verscheept worden, wat opnieuw de Amerikaanse havens aan de westkust zal overbelasten en de prijs van containers alweer naar ongekende hoogten kan duwen. Dit kan de nu al verzwakte globale toeleverketens een volgende ferme klap toedienen.

Ondertussen is de prijs van een 40-voet-container van Shanghai naar Los Angeles al wel gedaald met zo’n 3 procent. De totale prijs voor het verschepen van goederen over de Stille Oceaan ligt echter nog steeds vijf keer hoger dan in april 2019.

(kg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.