Opsteker voor Bombardier: bedrijf mag 200 extra treinen bouwen voor NMBS

De NMBS bestelt 200 nieuwe M7-dubbeldektreinen en heeft daar 450 miljoen euro voor over. De treinen zullen gebouwd worden in de Brugse productievestiging van producent Bombardier, die zich daardoor twee jaar verzekerd ziet van werk.

In de nieuwe bestelling is er specifiek aandacht voor mensen met een beperkte mobiliteit, zoals rolstoelgebruikers. In de eerste bestelling van 445 M7’s, die eind 2015 werd geplaatst, was de instaphoogte van de trein niet afgestemd op de hoogte van de perrons.

Daar komt nu verandering in: 130 van de extra rijtuigen zullen ‘autonoom toegankelijk’ zijn. Ze krijgen een toegangsdeur met een instaphoogte van 76 centimeter en er zal een platform automatisch naar buiten schuiven. Daarnaast worden er 68 rijtuigen besteld met stuurpost en met plaats voor fietsen en kinderwagens.

De eerste leveringen zijn gepland in 2024. Na alle leveringen ‘zal elke M7-trein kunnen rijden met een autonoom toegankelijk rijtuig, aangevuld met een stuurrijtuig dat plaats biedt aan reizigers en fietsen’, stelt de NMBS.

‘Activiteiten verzekerd’

De werknemers van Bombardier Brugge zullen de M7’s onder handen nemen vanaf het schilderen van de stalen kasten van de rijtuigen. Ze verzorgen ook de hele inrichting ervan, voeren de nodige tests uit en nemen de levering aan de NMBS voor hun rekening. ‘We zijn nu al 355 M7-rijtuigen aan het bouwen, waarvan een 40-tal geleverd is’, zegt CEO Peter Boels. ‘Daar komen nu deze 200 rijtuigen bij. Aan een productietempo van 120 tot 150 rijtuigen per jaar zijn onze activiteiten de komende jaren verzekerd.’

De vestiging in Brugge zit volgens Boels in een positieve flow. Enkele jaren geleden was de sfeer heel anders. In mei 2017 werd een herstructurering aangekondigd, waarbij uiteindelijk zowat 120 van de toen 450 banen zouden sneuvelen. Een groot deel van de activiteiten werd stopgezet en de site zou voortaan worden geleid vanuit Frankrijk (Crespin). ‘Men is hier de dood van Bombardier Brugge stilletjes aan het uitschrijven’, klonk het toen bij de vakbonden.

Schilderafdeling

‘We werken nog altijd heel nauw samen met Frankrijk, maar we evolueren weer meer in de richting van een autonome site’, vertelt Boels. ‘Er zijn bijkomende investeringen gedaan in Brugge en er komen weer heel wat van de activiteiten terug.’

Zo keerde de schilderafdeling terug. Die voert ook werken uit voor spoorvoertuigen die voor Frankrijk zijn bestemd. Op ruim een jaar tijd is het personeelsbestand ook met meer dan 100 mensen toegenomen, zegt de baas van de Brugse vestiging nog. Op dit moment werken er zowat 500 mensen.

Lees ook:

Meer