In zijn hoogdagen was de klantenkaart van Makro, dat populair was om zijn reusachtige winkels en grote verpakkingen, een begeerde toegangspas voor zelfstandigen en professionelen, en later ook voor particulieren. Maar nu dreigt de ontmanteling van de winkelketen.
Bij Makro België stapelen de verliezen zich al sinds 2015 op. Bedrijvensaneerder Bronze Properties, die in juni de nieuwe eigenaar werd, vraagt nu de bescherming tegen schuldeisers aan om de keten te kunnen opsplitsen in kleinere, verkoopbare stukken.
De toekomst van de 6 Makro-winkels en de 11 zustervestigingen van horecagroothandel Metro stond al op losse schroeven sinds de Duitse retailreus Metro de Belgische winkels begin dit jaar in de etalage zette en uiteindelijk verkocht aan Bronze Properties.
De vakbonden hoopten nog dat die holding Makro België een nieuw élan kon geven, maar Bronze Properties ziet geen gezamenlijke toekomst voor de 17 winkels en vraagt daarom bij de Antwerpse ondernemingsrechtbank een gerechtelijke reorganisatie aan voor de keten, zo werd donderdag op een bijzondere ondernemingsraad bekendgemaakt.
2.000 jobs
Dat betekent dat het bedrijf, dat officieel Makro Cash & Carry Belgium heet, tijdelijk beschermd wordt voor zijn schuldeisers. Zo kan Bronze Properties de levensvatbare winkels aanbieden aan potentiële overnemers die geen interesse hebben om het hele bedrijf over te kopen. Voor de andere activiteiten dreigt de stopzetting.
Er staan veel jobs op het spel: bij Makro Cash & Carry Belgium werken circa 2.000 mensen. Volgens de vakbonden reageert het personeel gelaten, in afwachting van nieuws over hun eigen afdeling in de komende weken of maanden. De eerste Belgische Makro opende in 1970 de deuren en de keten telt naar eigen zeggen bijna 1 miljoen actieve klanten.
(fjc)