Metro wil Belgische winkels van de hand doen

De Duitse distributiegroep Metro wil haar Belgische activiteiten verkopen, meldt De Tijd. Volgens de financiële nieuwssite lopen er al gesprekken met potentiële overnemers.

Metro zou volgens De Tijd op zoek zijn naar een overnemer van de Belgische activiteiten. Het gaat daarbij concreet over de horecagroothandelszaken Metro en supermarktketens Makro. De nieuwssite meldt dat de disstributiegroep de zakenbank Rothschild in de arm heeft genomen om de “strategische opties” voor zijn Belgische tak te bekijken.

Metro telt 17 winkels in België: elf Metro-winkels en zes Makro’s. De groep bezit ook een groot deel van het vastgoed van de winkels.

Potentiële kopers

In het artikel worden er twee potentiële kopers genoemd. Een daarvan is de Nederlandse supermarktketen Jumbo. Die is sinds 2019 actief in ons land en hoopt haar activiteiten nog verder te kunnen uitbreiden. “We willen op termijn naar zo’n honderd Jumbo-winkels groeien”, liet Peter Isaac, managing director van Jumbo België, afgelopen zomer weten na de opening van enkele nieuwe winkels in ons land. Ons land telt nu een tiental winkels van Jumbo.

Voor de horecagroothandel lijkt een speler als het Nederlandse Sligro een mogelijke kandidaat. Sligro versterkte zich de jongste jaren in België met de overnames van ISPC en Java Foodservice en opende daarbovenop eigen winkels. Door Jumbo over te nemen kan Sligro zijn positie verder versterken. Vraag is of die speler dan niet te groot wordt. De mededingingsautoriteiten kunnen alsnog roet in het eten gooien (indien Sligro de Belgische activiteiten van Metro wil overnemen).

Internationale activiteiten onder de loep nemen

De Duitse groep is al een tijdje bezig met de internationale activiteiten onder de loep te nemen. Zo heeft het zich in augustus teruggetrokken uit Japan. Een maand later kwam het nieuws naar buiten dat Metro ook zijn activiteiten stopt in Myanmar.

Dat de groep nu ook kijkt naar de Belgische activiteiten komt als geen verrassing. De Belgische Metro-tak schrijft al jaren rode cijfers. De Duitse moedergroep moest sinds 2015 al voor ruim 420 miljoen euro verliezen bijpassen.

(lb)

Meer