Administratieve opstopping: Wanneer eindelijk een echte vereenvoudiging voor onze kmo’s?

Een bedrijf opstarten is in België vaak geen sinecure: inschrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen, een btw-nummer aanvragen, de nodige licenties afsluiten, de fiscaliteit in orde brengen… Uren en euro’s later kan de ondernemer eindelijk volle gas geven. Maar niet zo snel: daar is de btw-aangifte al.

Helaas is de administratieve rompslomp de dagelijkse realiteit voor duizenden van onze bedrijfsleiders. Nochtans is de discussie rond administratieve vereenvoudiging waarschijnlijk zo oud als ons land zelf. Menig politicus beet zijn tanden al kapot op dit dossier.

Onlangs nog toonden de Waalse regeringsvormers het goede voorbeeld met de website simplifions.be, waarop burgers voorstellen kunnen indienen voor een “echte vereenvoudigingsschok.” We kunnen dit soort initiatieven alleen maar toejuichen, al moet natuurlijk wel de daad nog bij het woord worden gevoegd.

Administratieve opstopping

Eigenlijk valt de papieren rompslomp nog het best te vergelijken met een opstopping op de snelweg. Net als in een file kan je pas vooruit wanneer de auto voor je een versnelling hoger schakelt. Wanneer je stilstaat, verlies je tijd en geld. En laat dat nu net zijn wat onze kmo’s niet kunnen missen. 

België telt 1.143.403 btw-plichtige ondernemingen (cijfer van 2023). Beeld je eens in dat elk van die bedrijven één uur zou terugwinnen dankzij één vereenvoudigde procedure. Dan besparen we met één moedige politieke beslissing niet minder dan 130 jaar aan administratiewerk voor onze ondernemingen. En dan hebben we het nog niet eens over de hernieuwde motivatie bij onze kmo’s. De groei van onze bedrijven stimuleren betekent ook de groei bevorderen van de mensen die er werken.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Tijd en geld terugwinnen voor onze bedrijven, daar wordt vadertje staat alleen maar beter van. Het is dan ook jammer dat de bevoegdheid voor administratieve vereenvoudiging in 2022 is opgeheven en deels is overgeheveld van de Minister van Budget naar de Staatssecretaris voor Digitalisering. Het idee erachter was op zich goed: dat alle ministeries en diensten hun verantwoordelijkheid zouden opnemen.

Alleen moeten we vandaag vaststellen dat het thema nooit echt boven water komt. Vaak wordt administratieve vereenvoudiging herleid tot nieuwe, meer gebruiksvriendelijke websites en portalen voor de burger. Naar onze ondernemers wordt nauwelijks geluisterd. Neem het voorbeeld van de btw-aftrekbaarheid: het kost de ondernemer vaak meer tijd om het correct in te boeken dan de winst die het zou moeten opleveren.

Minder is meer

Hoe onze federale regering er zal uitzien, blijft nog even gissen. Wat wel duidelijk is, is dat het eenvoudiger moet, ook voor onze ondernemingen. Eenvoud mag absoluut geen bijzaak zijn, maar moet als leidmotief dienen voor elke toekomstige politieke beslissing; net zoals duurzaamheid of innovatie. 

Vereenvoudigen betekent trouwens niet altijd digitaliseren. Daarom valt de bevoegdheid best weer onder de Minister van Begroting. Vaak is minder gewoon meer. En laat onze kmo’s nu net kampioen zijn in vindingrijkheid. Wie binnenkort verantwoordelijk wordt voor administratieve vereenvoudiging, gaat dus best te rade bij onze ondernemers. 

Van de btw-aangifte, over een eigen eenmanszaak opstarten, tot het aanvragen van subsidies, er vallen heel wat kleine overwinningen te rapen voor de toekomstige regering. Vandaag is de administratieve weg van onze kmo’s bezaaid met putten en opstoppingen. Extra verkeersborden toevoegen is niet de oplossing. We moeten de weg repareren en net extra rijbanen  bijbouwen. Enkel zo kunnen onze 1.143.403 bedrijven eindelijk op kruissnelheid rijden. 


De auteur Benjamin Tailleur is COO bij Horus Software

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.