Opel bouwt batterijfabriek in Kaiserslautern; Duitse overheid zorgt voor financiële steun

De Duitse autofabrikant Opel gaat op zijn site in de stad Kaiserslautern in Rheinland-Pfalz een nieuwe batterijfabriek bouwen. Daarvoor krijgt de constructeur, onderdeel van de groep Stellantis, van de Duitse overheid een subsidie van 437 miljoen euro toegewezen. Dat heeft Peter Altmaier, Duits minister van Economie, aangekondigd.

De operatie maakt deel uit van een breder Europees initiatief om een batterij-industrie van eigen bodem te creëren.

Azië

De wereldwijde markt van batterijen voor elektrische voertuigen wordt momenteel door Aziatische fabrikanten gedomineerd. De Europese Unie, met Duitsland in het bijzonder, wil echter graag een aantal eigen grote producenten van batterijen creëren. Die jonge economische sector moet kunnen inspelen op de toenemende markt voor elektrische voertuigen. 

De voorbije twee jaar heeft de Duitse regering in totaal al een budget van 3 miljard euro toegezegd voor investeringen in projecten voor de productie van batterijcellen, die naar verwachting 13 miljard euro aan particuliere investeringen en 10.000 banen zullen opleveren.

Minister Altmaier had het bij de aankondiging over een mijlpaal voor de autosector. “Wij willen dat de meest innovatieve, duurzame en efficiënte batterijen uit Duitsland en Europa komen”, benadrukte de minister. “De toekomstige productie van batterijcellen in Kaiserslautern staat daarbij centraal.” 

De nieuwe fabriek in Kaiserslautern krijgt 51 miljoen euro steun uit regionale fondsen van de deelstaat Rheinland-Pfalz. Het saldo is afkomstig van de Duitse federale overheid.

De fabriek wordt beheerd door de Automotive Cell Company, een joint-venture die is opgezet door Opel, Stellantis en de Franse batterijfabrikant Saft. Die bedrijven investeren eveneens 2 miljard euro in het project.

Tewerkstelling

De plannen voor de fabriek werden begin vorig jaar voor het eerst aangekondigd. De site krijgt een capaciteit van 24 gigawattuur (GWh) en zal naar verwachting jaarlijks batterijen voor ongeveer een half miljoen elektrische voertuigen kunnen produceren. De productie zou over vier jaar van start moeten kunnen gaan.

Malu Dreyer, minister-president van Rheinland-Pfalz, wees daarbij op het grote belang van de nieuwe batterijfabriek voor de stad Kaiserslautern.

“De productie van batterijcellen zorgt niet alleen voor duurzame banen en nieuwe mogelijkheden voor de verwerving van vaardigheden, maar onderstreept ook het enorme innovatiepotentieel van Kaiserslautern”, voerde Dreyer aan. “De locatie Kaiserslautern krijgt dankzij deze innovatieve, hypermoderne technologie een nog breder draagvlak.”

De nieuwe fabriek zou aan ongeveer 2.000 mensen werk moeten bieden. De vakbond IG Metall reageerde dan ook opgetogen. “De oprichting van een productiesite voor batterijcellen op een Duitse Opel-locatie betekent een belangrijke bijdrage om het behoud van industriële banen in de regio te garanderen”, merkte Rudolf Luz, vertegenwoordiger van IG Metall bij Opel, daarbij op.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.