Ook Mitsubishi trekt zich terug uit ontwikkeling dieselmotoren

De Japanse autobouwer Mitsubishi Motors stopt met de ontwikkeling van nieuwe dieselmotoren. Bedoeling is dat diesel op korte termijn grotendeels uit het aanbod van Mitsubishi verdwijnt. Dat blijkt uit een rapport van de Japanse zakenkrant Nikkei. Over een periode van twee jaar zal ook de productie van dieselvarianten van de meeste modellen worden stopgezet.

Mitsubishi wil de omvang van zijn activiteiten op de dieselmarkt sterk verminderen.

Marktaandeel

In de toekomst zullen nog slechts enkele modellen van de Japanse constructeur met een dieselmotor kunnen worden uitgerust. Dat geldt onder meer voor kleine vrachtwagens en enkele suv-modellen in Europa en de Verenigde Staten. Een minibus voor de Japanse markt behoudt eveneens zijn dieselmotor.

Over twee tot drie jaar zou het aandeel van dieselmotoren in de totale productie van Mitsubishi tot minder dan 20 procent moeten dalen. Vorig jaar vertegenwoordigde diesel nog 24 procent van de totale activiteit van de Japanse autobouwer.

‘De beslissing van Mitsubishi heeft veel te maken met een aantal grote afzetmarkten die zich steeds verder van diesel afkeren,’ aldus de Nikkei. ‘Dat geldt vooral voor Europa.’

De Japanse krant zegt te verwachten dat de wereldwijde verkoop van dieselwagens de volgende tien jaar mogelijk 40 procent zal inkrimpen. Onderzoek toonde aan dat tweederde van de Europese autobestuurders diesel bij de aankoop van een nieuwe auto niet langer als een mogelijke optie bekijkt.

Uitstoot

Mitsubishi volgt met zijn beslissing het voorbeeld van andere Japanse autobouwers, die eerder al aankondigden hun dieselactiviteiten in Europa te zullen afbouwen.

De Japanse fabrikanten zijn ook de eerste autobouwers in de wereld die een totale uitstap uit de dieselmarkt aankondigen. Toyota had die beslissing vorig jaar al bekend gemaakt. Ook Nissan en Honda hebben al aangekondigd op termijn geen dieselmotoren meer te zullen bouwen.

Dieselmotoren verliezen snel aan populariteit. Wagens op diesel produceren immers een hogere uitstoot van koolstofdioxide. Daardoor dreigen ze met een grotere ecologische voetafdruk te worden geconfronteerd.

Dat leidt voor vele chauffeurs tot een hogere emissie-belasting, terwijl steeds minder diesels in speciale milieuzones worden toegelaten.

Meer