Ook in Verenigd Koninkrijk staat Uber op helling: waarom?

Niet enkel in Brussel zorgt taxi-app Uber voor problemen in de wetgeving, ook in het Verenigd Koninkrijk (VK) zijn ze niet al te happig op het systeem. Het Hooggerechtshof oordeelde dat het businessmodel van Uber niet strookte, en dat het bedrijf wettelijk verantwoordelijk moet zijn voor de ritten die het via zijn platform aanbiedt. Dit kan grote gevolgen hebben voor het bedrijf in het VK.

Met de huidige manier van werken speelt Uber enkel maar als boekingsagent, maar beweert dat het daarom de passagier niet vervoert. Dat is de verantwoordelijkheid voor de app-gebruikers, de chauffeurs. “Onwettig”, oordeelt het Hooggerechtshof.

Impact op hele industrie

Volgens de rechters moet Uber als aanbieder van de rit via zijn platform de verantwoordelijkheid hierover ook nemen. Volgens het juridisch team van Uber bestaat er een verschil tussen een boeking aanvaarden en de rit zelf uitvoeren (waardoor de chauffeur verantwoordelijk wordt gesteld), maar de rechtbank noemt dit verschil “illusoir”.

De uitspraak kan een kentering teweegbrengen in de hele Britse taxisector: momenteel werken het merendeel van de 1.832 private taxibedrijven met een soortgelijk systeem, waarbij de chauffeur alle wettelijke verantwoordelijkheid op zich moet nemen. Voor de chauffeurs zelf is dit natuurlijk een overwinning: ADCU, de vakbond voor chauffeurs en leveranciers die via dergelijke apps werken, stond burgerlijke partij in de rechtszaak tegen Uber.

Vakbondsleider James Farrar noemde de rechtszaak een aanval op de uitspraak van het Hooggerechtshof in februari, toen het statuut van Uber-chauffeurs werd aangepast. Voortaan moesten zij behandeld worden als werknemers, niet als zelfsturende aannemers.

Brussel

Het lijkt erop dat steeds meer landen strengere maatregelen nemen tegen de huidige manier van werken van taxi-apps zoals Uber. Eerder besliste het Brusselse hof van beroep dat chauffeurs met een VVB-licentie (verhuur van voertuig met bestuurder) niet langer klanten mochten zoeken via de Uber-app. Hierop startten honderden Uber-chauffeurs een staking, omdat in Brussel een degelijk taxiplan ontbreekt.

Toen de Brusselse regering vervolgens bekendmaakte te zullen werken aan een oplossing, brak opnieuw een staking uit. Dit keer van de taxichauffeurs. Die zijn er niet mee opgezet dat Brussel nu toch aan een oplossing werkt voor de 2.000 chauffeurs met VVB-licentie. Dit druist volgens hen in tegen de uitspraak van het gerecht, en schendt dus de scheiding der machten.

(am)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.