Het metaverse spreekt tot de verbeelding van heel wat bedrijven. Ook de gamewereld ziet potentieel in die virtuele wereld. Zo investeert de gamegigant Sony samen met Kirkbi, de familieholding achter de Deense Lego Group, 2 miljard dollar in Epic Games om “een kindvriendelijk metaverse” te ontwikkelen.
Sinds de start van het jaar is er een ware overnamegolf aan de gang in de gamesector. Microsoft heeft bijvoorbeeld het gamebedrijf Activision Blizzard overgenomen en Sony heeft dan weer Bungie kunnen inlijven. Het is duidelijk dat de twee gamegiganten hun greep op de sector willen verstevigen. Tegelijk willen de twee bedrijven met hun acquisities hun eerste stappen in het metaverse zetten.
Gamegiganten verkennen het metaverse
Satya Nadella, de CEO van Microsoft, zei eerder dit jaar aan Financial Times dat de overname van Blizzard het bedrijf zal helpen om het Metaverse te verkennen. “Het Metaverse gaat in principe over het creëren van games”, klonk het toen. “Het gaat erom dat we mensen met elkaar in verbinding kunnen brengen. Dat is eigenlijk iets wat we tot nu toe altijd al gedaan hebben met games.”
Ook Sony wil de Metaverse-trein niet missen. Het bedrijf kondigde maandag aan dat het samen met Kirkbi 2 miljard dollar investeert in Epic Games om een metaverse te ontwikkelen. Ze willen naar eigen zeggen een veilige digitale ruimte voor jongeren ontwikkelen. Dankzij die investering bedraagt de waardering van Epic Games 31,5 miljard dollar.
“We streven er samen naar een nieuw sociaal entertainment te creëren dat de verbinding tussen digitale en fysieke werelden exploreert”, liet Tim Sweeney, CEO en oprichter van Epic Games, weten na de bekendmaking van het nieuws.
De PlayStation-maker had Epic Games in juli 2020 al 250 miljoen dollar aan financiering verstrekt, gevolgd door nog eens 200 miljoen dollar in april 2021, waarmee het totaal op 1,45 miljard dollar komt. Kenichiro Yoshida, CEO van Sony, is er naar eigen zeggen van overtuigd dat Epic Games zijn bedrijf zal helpen om de ontwikkeling van verschillende Metaverse-projecten, waaronder het creëren van nieuwe digitale ervaringen voor sportfans, te versnellen.
Concurrentie aangaan met Roblox
Epic Games heeft met zijn populairste spel, Fortnite, al een succesvolle virtuele wereld gecreëerd. De “Unreal Engine”-software die aan de basis ervan ligt, is een prototype van de technologie die nodig is om een metaverse te ontwikkelen. Er is echter nog een lange weg te gaan voordat deze virtuele werelden interacties in de echte wereld kunnen vervangen.
Epic Games wil onder meer concurrent Roblox het vuur aan de schenen leggen. Roblox is een spel waarin jongeren een avatar kunnen creëren om in contact te komen met anderen. In principe kan je hier al spreken van een metaverse-ervaring, zij het dan zonder een VR-bril.
(am)