Ook Duitsland valt voor alcoholvrij bier

De warme zomer heeft de bierverkoop ook in Duitsland het voorbije jaar een sterke stimulans bezorgd. Opmerkelijk is echter dat een groot deel van die omzet op rekening is gekomen van alcoholarme en alcoholvrije bieren. Dat blijkt uit cijfers van de Deutscher Brauer-Bund (DBB). De sector heeft in de totale Duitse bierverkoop inmiddels een aandeel van 7 procent opgebouwd. Daarmee zijn de Duitse brouwers volgens de federatie wereldwijd marktleider. Geraamd wordt dat dit cijfer snel tot 10 procent zal oplopen.

Het voorbije jaar kende de verkoop van alcoholarme en alcoholvrije bieren in Duitsland een groei met 13 procent.

Imago

De Duitse brouwerijen produceerden vorig jaar in totaal 6 miljoen hectoliter alcoholvrije bier. Tien jaar voordien bleef dat volume nog beperkt tot ongeveer 2,8 miljoen hectoliter. Er zijn volgens Marc Oliver Huhnholz, woordvoerder van de Deutscher Brauer-Bund verschillende redenen voor de toenemende populariteit van de alcoholvrije bieren.

“In de eerste plaats is er een streven naar een gezondere levenswijze,” merkt hij op. “Daarnaast is ook de kwaliteit van de alcoholvrije bieren sterk verbeterd. Consumenten vonden vroeger dat deze dranken weinig smaak en pit hadden. Alcoholvrij bier werd nagenoeg alleen uit noodzaak gedronken. Dat is echter niet langer het geval.”

“Men is niet langer beschaamd om op café een alcoholvrij bier te vragen,” benadrukt Huhnholz. “De Duitse brouwerijen produceren inmiddels tussen vierhonderd en vijfhonderd alcoholvrije bieren. Er komen bovendien nieuwe producten op de markt. De merken concurreren om de consument met een superieure smaak en consistentie te overtuigen.”

“De toenemende populariteit van de alcoholvrije bieren is er het voorbije jaar zelfs in geslaagd om de aanhoudend dalende binnenlandse verkoop van de Duitse brouwers tot stilstand te brengen. De meeste Duitse cafés hebben inmiddels één alcoholvrij bier op de drankenkaart staan.”

“Dat alles geeft aan dat steeds meer consumenten uit vrije keuze voor een alcoholvrij bier opteren. Alleen in Spanje blijkt een even grote interesse in alcoholvrije bieren als in Duitsland. De drank lijkt zelfs steeds meer een onderdeel van een aanvaarde levensstijl te zijn geworden.”

Isotoon

“Alcoholvrij bier draagt dan ook niet langer een stigma,” zegt Huhnholz. “Niet onbelangrijk is dat ook vrouwen en sporters steeds vaker voor deze dranken opteren. Dat zijn klanten die het conventionele bier meestal meden.” Huhnholz merkt op dat inmiddels alle biersoorten over een alcoholvrije variant beschikken.

Stephan Lück, levensmiddelentechnoloog en voedingsdeskundige, zegt de toenemende populariteit van de drank te begrijpen. “Alcoholvrij bier heeft veel positieve eigenschappen,” zegt hij. “Alcoholvrij bier is immers een isotone drank die het vermogen heeft om na een sportieve inspanning de waterbalans in het lichaam op peil te houden.”

“Bovendien bezit de drank ook een laag suikerghalte. Daardoor blijft ook de opname van calorieën beperkt. Volgens de Deutscher Brauer-Bund bevat een alcoholvrij bier gemiddeld zesentwintig calorieën per honderd milliliter. Bij limonade loopt dat op tot tweeënveertig calorieën. Dat is evenveel als in een traditioneel pilsbier.”

“Bovendien bevatten alcoholvrije bieren ook een aantal mineralen,” zegt Lück nog. “Onder meer magnesium, maar ook kalium, een belangrijke stof voor de regulatie van de bloeddruk. Daarnaast wordt ook gewag gemaakt van een positieve impact op de cardiovasculaire gezondheid en het immuunsysteem.”

In totaal produceerden de Duitse brouwers vorig jaar ongeveer 100 miljoen hectoliter bier.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.