Europese biersector buigt zich over kansen en uitdagingen

De Europese biersector kent een sterke evolutie. Er kan immers gewezen worden op de verdere doorbraak van de microbrouwerijen, de innovaties in alcoholarme en alcoholvrije bieren en verdere diversificaties in stijlen en aroma’s. Deze evoluties, die onder meer tot een verdubbeling van het aantal Europese brouwerijen en een sterke groei van het aantal beschikbare merken hebben geleid, hebben de Europese begeestering voor het bier volgens Jan de Grave, communicatiedirecteur van de Brewers of Europe, een nieuwe injectie bezorgd.

De Europese biersector telt een tachtigtal verschillende stijlen en ongeveer vijftigduizend merken, verdeeld over meer dan 8.500 brouwers. Europa is na China de grootste bierproducent van de wereld.

Renaissance

Met een aantal gevestigde traditionele bierculturen in landen zoals België, Duitsland en Tsjechië, bestempelt Europa zich graag als de wieg van het bier. “De Europese biersector verkeert dankzij de nieuwe renaissance ook in een uitstekende gezondheid,” zegt Jan de Grave.

“Door deze nieuwe beweging kent de sector een bijzonder snelle evolutie. In de mature biermarkten wordt bij de consumenten een duidelijke interesse gemerkt in een grotere variatie, verschillende smaken en specifieke aroma’s. Er kon de voorbije periode dan ook over heel Europa vooral een stijging van de consumptie van speciaalbieren worden vastgesteld.”

Bij die evolutie blijkt ook een toenemende interesse in bieren met lagere alcoholgehaltes. Die markt heeft tijdens het eerste anderhalf jaar van deze eeuw een verdubbeling gekend. Bieren met een alcoholgehalte van minder dan 3 procent vertegenwoordigen inmiddels 6 procent van de Europese biermarkt. In sommige landen loopt dat aandeel zelfs op tot 14 procent.

“Daarnaast vormen echter ook duurzaamheid, gematigdheid en verantwoord ondernemen een belangrijke elementen van de Europese biersector geworden,” zegt Jan de Grave nog.

Export

Maar de Grave benadrukt ook het belang van export. “Vooral de opkomende markten bieden daarbij bijzonder grote mogelijkheden,” zegt hij. “Cijfers van de Europese Commissie tonen aan dat bier zich één van de grootste exportproducten van de regio opwerpt. Statistieken uit het midden van dit decennium tonen een groei met 18 procent op één jaar.”

“De belangrijkste bestemmingen blijven de Verenigde Staten, China en Canada, maar over de voorbije twintig jaar hebben de Europese brouwers een wereldwijde afzetmarkt van 123 landen uitgebouwd. In 97 landen buiten de Europese Unie behoren de Europese brouwers tot de drie belangrijkste importpartners.”

De interesse in de biersector wordt op dit ogenblik grotendeels toegespitst op de Amerikaanse microbrouwerijen. “Het zal dan ook belangrijk zijn duidelijk te maken dat in Europa een gelijkaardige innovatie en ontwikkeling kan worden vastgesteld,” zegt Jan de Grave.

“Op beide markten kunnen echter dezelfde uitdagingen worden vastgesteld. Microbouwers genieten duidelijk een toenemende belangstelling, maar de consumptievolumes blijven beperkt en moeten over een brede waaier van producenten worden verdeeld. Daarom moet werk gemaakt worden van een premiumisatie en een diversificatie.”

Rond de toekomst van het Europese bier organiseren de Brewers of Europe een tweedaags congres (7 en 8 juni) in Brussel.

Meer