In tegenstelling tot wat u misschien verwacht, houdt de lockdown ons niet tegen om ons op te maken. Uit cijfers die Facebook verzamelde, blijkt dat e-commercegiganten als Zalando tot 300 procent meer schoonheidsproducten verkochten tijdens de quarantaine.
Het sociale netwerk deed een onderzoek naar onze shoppinggewoontes en daaruit blijkt vooral dat Covid-19 onze manier van winkelen drastisch heeft veranderd. Het komt niet meer als een verrassing dat we meer online zijn gaan shoppen, maar wat wel opvalt is dat de pandemie vooral oudere mensen naar e-commerce heeft gedreven. 80 procent van de mensen tussen de 40 en 80 jaar shopt ondertussen online.
42 procent van de 40 tot 60-jarigen denkt dat ook te blijven doen. Bij de generatie daarboven heeft maar 34 procent daar plannen toe.
Facebookberichten
Ook sturen we tegenwoordig meer Facebookberichten naar winkels. Het aantal mensen dat een bedrijf een bericht stuurt, om te horen of iets nog in stock is of om bepaalde vragen te stellen over een levering, is toegenomen met bijna 40 procent tegenover vorig jaar. De grootste groep daarbinnen is de babyboomgeneratie tussen 60 en 80.
Maar het meest opmerkelijke is toch wel dat er tijdens de lockdown meer make-upproducten verkocht zijn. De Chinese webwinkel Alibaba ziet sinds februari de verkoop van oogschaduw en mascara elke maand met 150 procent omhoog gaan en in Frankrijk verkocht hij tijdens de week van 16 maart, het begin van de meeste lockdowns, 800 procent meer luxehandzeep. De Duitse gigant Zalando bracht het afgelopen half jaar dan weer 300 procent meer nagellak, shampoo en huidcrème aan de man in vergelijking met vorig jaar en Amazon verkocht in dezelfde periode 218 procent meer nagellak.
Kleine cadeautjes
Hoewel dat op het eerste zicht vreemd kan lijken – want waarom zou u zich opmaken als u hele dagen binnen zit? – heeft dat toch een logische verklaring. ‘Als mensen het moeilijk hebben, zoeken ze manieren om positief te blijven en zichzelf te belonen’, klinkt het in het rapport. ‘Daarom kopen ze zichzelf soms kleine cadeautjes.’ Tijdens de financiële crisis van 2008 werd er 10 procent meer nagellak verkocht in Europa en in de VS zelfs 30 procent meer. De fameuze uitspraak dat ‘mensen geen lippenstift kopen in tijden van crisis’, ooit gedeponeerd door de CEO van cosmeticagroep Estée Lauder, gaat dus niet altijd op.
Maar de man sprak natuurlijk voor zijn eigen winkel en daar had hij niet helemaal ongelijk in. Want gezien we in crisistijden vooral naar de goedkopere webwinkels vluchten voor onze persoonlijke verzorging, verkopen de luxemerken veel minder. Het voorbije halfjaar ging de omzet bij luxeketens als Louis Vuitton en Hermès gemiddeld met 25 procent naar beneden.