Markten:
Markten inladen...

VRIJDAG 07 AUG

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Online sector grootste werkgever Amerikaanse mediawereld

Logo Business AM
Tech

14/01/2020 | Marc Horckmans | 3 min leestijd

Het internet was het enige Amerikaanse medium dat de voorbije tien jaar arbeidsplaatsen creëerde. - Pixabay

Het internet heeft het voorbije decennium tot een enorme omwenteling geleid in de Amerikaanse mediasector. Dat blijkt uit een rapport van het magazine Advertising Age.

Het rapport over de tewerkstelling in de mediasector van de Verenigde Staten is gebaseerd op cijfers van het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics. Het merkt op dat de tewerkstelling in de Amerikaanse mediasector het voorbije decennium met twintigduizend arbeidsplaatsen is ingekrompen. ‘Alleen het internet heeft de voorbije tien jaar extra banen gecreëerd,’ aldus Advertising Age. ‘Alle andere media hebben tewerkstelling verloren.’

Verdrievoudiging

‘Het internet heeft op de Amerikaanse arbeidsmarkt het voorbije decennium televisie, radio, magazines en kranten voorbijgestoken. De online sector is nu de grootste werkgever van de Amerikaanse mediawereld.’

‘Vorig jaar telden de Amerikaanse online media gezamenlijk 277.000 banen. Dat betekende meer dan een verdrievoudiging tegenover het einde van de economische recessie ruim tien jaar voordien. Het aandeel van het internet op de arbeidsmarkt van de Amerikaanse media is daarbij van 11 procent tot 36 procent opgelopen.’

Televisie en radio hebben hun aandeel in de tewerkstelling bij de Amerikaanse media ongeveer behouden. Bij televisie was er een lichte achteruitgang van 26 procent naar 25 procent. Radio moest een inkrimping van 12 procent naar 11 procent melden.

Geen herstel

De grote verliezen blijken echter in de gedrukte media te moeten worden gevonden. Het aandeel van de kranten op de arbeidsmarkt van de Amerikaanse media daalde op tien jaar van 35 procent naar 17 procent. Bij de magazines was er een daling van 16 procent naar 11 procent.

‘De Amerikaanse kranten hebben na de recessie tien jaar geleden geen herstel kunnen realiseren,’ zegt Advertising Age. ‘De sector heeft op een decennium tijd bijna 144.000 banen geschrapt. Daarmee is de tewerkstelling met 52 procent afgenomen.’

‘Samen met de televisie, radio en magazines was er een verlies met 213.400 arbeidsplaatsen. De online media slaagden er echter in 193.400 banen te creëren.’

Source: BusinessAM


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks