Online sector grootste werkgever Amerikaanse mediawereld

Het internet heeft het voorbije decennium tot een enorme omwenteling geleid in de Amerikaanse mediasector. Dat blijkt uit een rapport van het magazine Advertising Age.

Het rapport over de tewerkstelling in de mediasector van de Verenigde Staten is gebaseerd op cijfers van het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics. Het merkt op dat de tewerkstelling in de Amerikaanse mediasector het voorbije decennium met twintigduizend arbeidsplaatsen is ingekrompen. ‘Alleen het internet heeft de voorbije tien jaar extra banen gecreëerd,’ aldus Advertising Age. ‘Alle andere media hebben tewerkstelling verloren.’

Verdrievoudiging

‘Het internet heeft op de Amerikaanse arbeidsmarkt het voorbije decennium televisie, radio, magazines en kranten voorbijgestoken. De online sector is nu de grootste werkgever van de Amerikaanse mediawereld.’

‘Vorig jaar telden de Amerikaanse online media gezamenlijk 277.000 banen. Dat betekende meer dan een verdrievoudiging tegenover het einde van de economische recessie ruim tien jaar voordien. Het aandeel van het internet op de arbeidsmarkt van de Amerikaanse media is daarbij van 11 procent tot 36 procent opgelopen.’

Televisie en radio hebben hun aandeel in de tewerkstelling bij de Amerikaanse media ongeveer behouden. Bij televisie was er een lichte achteruitgang van 26 procent naar 25 procent. Radio moest een inkrimping van 12 procent naar 11 procent melden.

Geen herstel

De grote verliezen blijken echter in de gedrukte media te moeten worden gevonden. Het aandeel van de kranten op de arbeidsmarkt van de Amerikaanse media daalde op tien jaar van 35 procent naar 17 procent. Bij de magazines was er een daling van 16 procent naar 11 procent.

‘De Amerikaanse kranten hebben na de recessie tien jaar geleden geen herstel kunnen realiseren,’ zegt Advertising Age. ‘De sector heeft op een decennium tijd bijna 144.000 banen geschrapt. Daarmee is de tewerkstelling met 52 procent afgenomen.’

‘Samen met de televisie, radio en magazines was er een verlies met 213.400 arbeidsplaatsen. De online media slaagden er echter in 193.400 banen te creëren.’

Meer