Het Amerikaanse online gameplatform Roblox wil een notering aan de beurs van New York. Het bedrijf wil daarmee profiteren van de toenemende populariteit die zijn platform de voorbije maanden heeft kunnen ervaren. Bovendien hoopt Roblox met de operatie de recente succesvolle beursintroducties van een aantal andere digitale bedrijven te kunnen dupliceren.
Roblox heeft tijdens de coronacrisis het aantal gebruikers sterk zien toenemen. Tijdens lockdowns grijpen gezinnen immers vaak naar games.
Voorbeelden
Vooral bij jongere kinderen blijkt Roblox een grote populariteit te genieten. Tijdens de eerste negen maanden van vorig jaar kon Roblox rekenen op gemiddeld 31 miljoen actieve gebruikers per dag. Dat betekende een stijging met 82 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien.
Roblox, gevestigd in San Mateo in de Amerikaanse staat Californië, biedt zijn publiek de kans om zelf spellen te programmeren en games te spelen die door andere gebruikers zijn ontworpen.
De beursgang zal worden doorgevoerd met een directe notering. Dit betekent dat er geen bijkomende aandelen worden aangeboden, maar wel krijgen bestaande aandeelhouders door de nieuwe notering de kans om hun aandelen te gelde te maken. Roblox spiegelt zich daarbij aan een aantal voorbeelden. Spotify en Palantir hadden bij hun beursgang immers dezelfde succesvolle strategie gevolgd.
Robux
Roblox koestert al langer de intentie om een beursnotering te nemen. In december werden die plannen echter opgeschort. David Baszucki, topman van Roblox, benadrukte daarbij dat een aantal aanpassingen aan die beursplannen moesten worden aangebracht. Volgens waarnemers hoopte Roblox zijn uitgifteprijs te kunnen opvoeren.
Baszucki zou daarbij hebben verwezen naar woningverhuurder Airbnb en maaltijdbezorger DoorDash, die recent bijzonder succesvolle beursgangen konden melden. Roblox maakte verder bekend met een kapitaaloperatie een bedrag van 520 miljoen dollar te hebben opgehaald. De onderneming heeft nu een waarde van ongeveer 29,5 miljard dollar.
Roblox werd zeventien jaar geleden door David Baszucki en Erik Cassel opgericht. Hun platform maakte het gebruikers mogelijk om rudimentaire games met eenvoudige karakters te bouwen. Het duo werkte echter al langer samen. Op het einde van de jaren tachtig van de voorbije eeuw hadden ze al het laboratorium Interactive Physics gelanceerd.
Tot eind september vorig jaar hadden ontwikkelaars al meer dan 18 miljoen verschillende games voor Roblox ontwikkeld.
Roblox deelt de inkomsten met zijn ontwikkelaars, vaak tieners of jonge volwassenen. Over een periode van twaalf maanden tot september vorig jaar kregen meer dan 960.000 ontwikkelaars een vergoeding in Robux, een virtuele munt van Roblox die in courante valuta kan worden omgezet.
Wanneer Robux in andere valuta wordt omgewisseld, ontvangt Roblox een commissie van 30 procent. Roblox telde vorig jaar 1.050 ontwikkelaars die meer dan 10.000 dollar hadden verdiend, terwijl 250 personen meer dan 100.000 dollar inkomsten konden melden.
Roblox rapporteerde over de eerste negen maanden van vorig jaar een verlies van 203,2 miljoen dollar, tegenover een negatief resultaat van 46,3 miljoen dollar dezelfde periode het jaar voordien.