Ongevallenrisico luchtvaartsector is vorig jaar opnieuw opgelopen

Het voorbije jaar heeft de internationale luchtvaart 38 ongevallen moeten registreren. Dat betekende een daling met veertien incidenten tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van de International Air Transport Association (IATA). De activiteit van de luchtvaartsector lag vorig jaar onder invloed van de coronacrisis echter gevoelig lager dan het jaar voordien.

Wanneer daarmee rekening wordt gehouden, heeft de luchtvaart het voorbije jaar aan veiligheid moeten inboeten.

Risico

Het ongevallenrisico bedroeg vorig jaar 1,71 crashes per miljoen vluchten. Dat is hoger dan het gemiddelde van de tweede helft van het voorbije decennium, toen een niveau van 1,38 crashes werd gemeld. Twee jaar geleden werd een risicoscore van 1,11 crashes op een miljoen vluchten opgetekend.

Er werden vorig jaar ook vijf ongevallen met een verlies aan levens gemeld, tegenover acht crashes met een fatale afloop het jaar voordien. Bij die dodelijke ongevallen – met drie jets en twee turboprops – verloren 132 mensen het leven.

Tijdens de tweede helft van het voorbije decennium was er sprake van gemiddeld 222,4 doden per jaar. Twee jaar geleden moesten echter wel 240 slachtoffers worden geregistreerd.

Uit de cijfers blijkt nog dat de luchtvaartmaatschappijen vorig jaar wereldwijd in totaal 22 miljoen vluchten hebben uitgevoerd. Dat was 53 procent minder dan het jaar voordien. ‘Terwijl het aantal vluchten in de internationale luchtvaart het voorbije jaar ruimschoots is gehalveerd, is het aantal ongevallen slechts met 27 procent verminderd,’ aldus het rapport.

Afrika

Het risico op een fatale afloop bleef tegenover de tweede helft van het voorbije decennium wel constant op 0,13 crashes per miljoen vluchten.

‘Dit cijfer geeft aan dat een reiziger gedurende 461 jaar elke dag het vliegtuig zou moeten nemen om bij een ongeval met minstens één dodelijk slachtoffer betrokken te worden,’ aldus het rapport. ‘Bovendien zou hij 20.932 jaar elke dag het vliegtuig moeten nemen om een crash mee te maken waarbij alle inzittenden om het leven komen.’

‘Het vliegtuig blijft een veilige manier van transport, hoewel de prestaties van de sector het voorbije jaar toch wel een terugval hebben laten optekenen,’ aldus Alexandre de Juniac, directeur-generaal van de IATA. ‘Door de uitbraak van de coronacrisis waren er minder omstandigheden die tot crashes en andere incidenten zouden kunnen leiden.’

Vooral in de Afrikaanse Sub-Sahara – waar vorig jaar met turboprops twee dodelijke crashes gebeurden – moeten volgens de Juniac bijkomende inspanningen worden gedaan om de veiligheid te verhogen.

Meer