Facebook-moederbedrijf Meta zag sinds vorige zomer meer dan 500 miljard dollar van zijn marktwaarde verdampen. Een genadeloze belegering door concurrenten en insiders ligt aan de oorzaak, maar ook een fatale afbrokkeling van zijn inkomstenmodel.
We zien wellicht de vroegste fasen van de ondergang van Mark Zuckerberg, techmiljardair en CEO van Meta, het voormalige Facebook. Sinds het bedrijf een recordwaarde bereikte in augustus is Meta een half biljoen dollar aan waarde kwijtgespeeld. Ongeveer de helft van zijn marktwaarde smolt weg op één catastrofale dag, nadat Meta een teleurstellend inkomstenrapport moest indienen.
De gevolgen voor Meta zijn rampzalig. Ooit was Facebook het zesde grootste bedrijf ter wereld. Vandaag wedijvert Meta met chipmaker NVIDIA en de Chinese techreus Tencent voor een plaats binnen de top tien. De Taiwanese chipkolos TSMC heeft Meta definitief voorbijgestoken in marktkapitalisatie.
Mark Zuckerberg, die zichzelf graag vergelijkt met de Romeinse keizer Augustus, verliest langzaam zijn dominante macht over de techwereld en zal gebruikers moeten overtuigen dat zijn metaverse-platform inderdaad de toekomst zal zijn. Maar hoe komt het dat het rijk van één van de meest imposante techkeizers juist op het moment van zijn ambitieuze transformatie afbrokkelt?
De implosie van het dominantie reclamesysteem van Facebook
Dat heeft alles te maken met het ad-tracking-systeem van Facebook dat ooit onklopbaar was voor concurrenten. Door Facebooks geniale manier van gerichte advertenties aan te bieden, slaagde het bedrijf er ooit in om een bedrijf ter waarde van 1 biljoen dollar te worden.
Maar de reclamemachine van Facebook werd dan toch geklopt door Apple en Google, door het bijna volledig ondoeltreffend te maken. De techbedrijven besloten onlangs gebruikers toe te staan om Facebooks code, die de activiteit van mensen op het internet volgt, uit te schakelen. Die beslissing volgde op allerlei interne lekken door klokkenluiders binnen Facebook. Het bedrijf zou goed op de hoogte geweest zijn van hoe schadelijk sociale media wel niet zou zijn voor jongeren en er vervolgens niets aan gedaan hebben.
De implosie van het advertentiesysteem bleek desastreus voor Meta. Volgens The Wall Street Journal zouden er inmiddels zoveel reclamebureaus zijn weggetrokken bij het bedrijf dat Facebook feitelijk niet meer winstgevend zou zijn. “Een bittere ironie voor het bedrijf dat met ondoorzichtige regels beslist over wat er op de feeds van gebruikers verschijnt en zorgde voor de decimering van een onnoemelijk aantal lokale nieuwssites over de hele wereld,” schrijft New York Magazine daarover.
Ondertussen worden nieuwe oude en nieuwe gebruikers afgesnoept door TikTok, de westerse versie van het Chinese videoplatform Douyin, dat nu per jaar meer paginabezoekers haalt dan Google zelf.
Er is nog steeds een kans dat Zuckerberg zijn gok oplevert
Zuckerberg blijft voorlopig wel een machtige techmiljardair. Volgens Forbes zou de 37-jarige Amerikaan nog steeds een fortuin van 74 miljard dollar aanhouden. Meta, dat nog steeds het populaire Instagram en berichtenapp WhatsApp in zijn portefeuille heeft, noteerde vorig jaar in totaal nog steeds 39 miljard dollar winst.
Mark Zuckerberg heeft zich ook volledig gericht op de uitbouw van het metaverse, wat volgens hem de interactieve evolutie van het internet zal zijn. Meta wil dat we ons via VR-headsets en digitale avatars grotendeels bewegen in deze wereld en gaat zo de concurrentie aan met de rest van Silicon Valley, maar ook met de realiteit zelf, spot New York Magazine nog.
Er is bovendien nog steeds een kans dat Zuckerberg het helemaal aan het rechte eind heeft en dat we inderdaad in de toekomst rondlopen in zijn metaverse. Elon Musk heeft al eens gezegd dat de kracht en het potentieel van het metaverse afschrijven wel eens even kortzichtig zou kunnen zijn als het negeren van de opkomst van het internet in de jaren 90.
(kg)