Onder de hamer: Schilderij van Delmotte

Van schilderijen door oude meesters tot moderne designstukken, dagelijks verkopen veilinghuizen kunstwerken en objecten die tot de verbeelding spreken. Artista laat elke maand een veilingmeester aan het woord over iets wat zijn aandacht trok.

Philip Serck van Brussels Art Auctions, gelegen in hartje Brussel, brengt voor zijn volgende herfstveiling het schilderij ‘La machine’ (gedateerd 1957) van de vergeten Belgische surrealist Marcel Delmotte onder de hamer. ‘De diepe kleuren benadrukken de plaats van de mens in de maatschappij, en meer bepaald de industrie’, klinkt het.

De kunstenaar Marcel Delmotte (1901-1984) uit Charleroi was in de vergetelheid geraakt, maar krijgt de jongste jaren opvallend meer aandacht. We zien hem geregeld opduiken op internationale evenementen zoals de kunstbeurs TEFAF in Maastricht of recenter nog in de veiling van 20 juli bij Sotheby’s. Nu dus ook in de najaarsveiling bij BA Auctions.

‘Elke kunstvorm die een bepaalde tijdsgeest weerspiegelt, is interessant. Boeiend wordt het pas als bepaalde werken generaties later nog steeds blijven aanspreken’

Jarenlang was Delmotte een van de coryfeeën van de verdwenen galerie Brachot in Brussel, die een voorliefde had voor surrealisme en ook al heel vroeg René Magritte promootte.

Elke kunstvorm die een bepaalde tijdsgeest weerspiegelt, is interessant. Boeiend wordt het pas als bepaalde werken generaties later door inhoudelijke, technische of compositorische aspecten nog steeds blijven aanspreken en op die manier een tijdloze sfeer oproepen.

Bezield door de Italiaanse Pittura Metafisica, de Nouvelle Objectivité uit Frankrijk en het Magische Realismus uit Duitsland, creëert Delmotte een synthese van die componenten door een eigen visueel universum te scheppen. Een droomwereld ontstaat, die bovendien sterk verweven is met symbolistische en futuristische elementen. Mythologische en Bijbelse onderwerpen zijn inspiratiebronnen, evenals – zoals hier – de machines, de fabrieken of andere herinneringen die gelinkt zijn aan de ‘Pays Noir’ (Charleroi), vanwaar hij afkomstig was.

Zijn perfecte beheersing van de traditionele technieken verleent de kleur en de materie een grote gevoeligheid, maar versterkt ook de klassieke geest van zijn schilderijen.

Zijn grote talent als tekenaar is altijd in elk van zijn creaties onderliggend aanwezig en laat zich het sterkst voelen in de geometrische en lineaire constructies. Die virtuositeit brengt, samen met een aangepast kleurenpalet, een verfrissende moderniteit tot stand.

In dezelfde veiling worden ook drie vroege tekeningen van Delmotte aangeboden waarbij het kenmerkende en vloeiende lijnenspel sterk tot uiting komt.

Naast de bijzondere technische aspecten kun je je eindeloos verdiepen in de magische realiteit van zijn oeuvre. De fantasmagorische wereld ontvouwt zich gelijktijdig: landschappen worden irreëel, architectuur wordt futuristisch en de mens vervreemdt.

Om toegang te verkrijgen tot deze mysterieuze beeldtaal moet de toeschouwer zijn persoonlijke beperkingen overstijgen, met het gevaar overweldigd te worden door de invraagstelling van zijn eigen bestaan.

Marcel Delmotte (1901-1984)
‘La machine’

Olieverf op paneel
Onderaan rechts gesigneerd en gedateerd 1957
182 x 123 cm
Richtprijs: 1.200 à 1.800 euro

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.