Het voorbije jaar heeft het treinvervoer tussen China en Europa in totaal 1,46 miljoen standaard containers (teu) cargo getransporteerd. Dat betekende een stijging met 29 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van de China National Railway Group (CNRC).
Ondanks de verdere toename van het transport, moet echter wel op een groeivertraging worden gewezen. Dat heeft volgens de analisten vooral te maken met congesties op verschillende punten op de route.
Vertraging
In totaal werden voor het transport tussen China en Europa vorig jaar 15.000 treinen ingezet. Dat betekende een stijging met 22 procent tegenover het jaar voordien.
Het goederenverkeer met de trein tussen China en Europa heeft ook het voorbije jaar een verdere groei kunnen laten optekenen, ondanks de aanhoudende impact van de coronapandemie, problemen met de voorraadketens en belangrijke congestieproblemen waarmee de Nieuwe Zijderoute rekening moest houden.
Er is echter wel een vertraging van de groei merkbaar. “Twee jaar geleden kon immers nog een groei met 56 procent worden gemeld, terwijl tijdens een groot deel van het voorbije decennium een jaarlijkse verdubbeling van de trafieken kon worden gemeld”, luidt het.
“Twee jaar geleden genoot het treinvervoer nog een belangrijke stimulans van de coronacrisis”, werpen de analisten op. “Problemen in de scheepvaart zorgden er immers voor dat voor het transport vaker een beroep op de spoorwegen werd gedaan.”
“De sluiting van vele landsgrenzen voor het wegtransport om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, had een gelijkaardig effect. Op die manier had de uitbraak van de pandemie een positief effect op het Chinees-Europese treinvervoer.”
Uitbreiding
“Dat succes creëerde echter een toenemende druk op de beperkte capaciteit van de treinverbindingen”, zeggen de waarnemers nog. “Dit zorgde ervoor, samen met bijkomende grenscontroles om de impact van het coronavirus in te dammen, dat verscheidene punten op de route met een zware congestie moesten afrekenen.”
“Gelukkig worden een aantal werken voorzien om de capaciteit van de route op te voeren. Onder meer de uitbreiding van de infrastructuur in Alashankou, Khorgos, Manzhouli en Erlian werd inmiddels goedgekeurd.
Verder wordt nog opgemerkt dat Khorgos voor de Nieuwe Zijderoute de belangrijkste Chinese grenspost is geworden. Voordien gingen de transporten vooral langs Alashankou. De andere twee belangrijke grensposten in Binnen-Mongolië zijn Erenhot en Manzhouli. Met Suifenhe is inmiddels een vijfde knooppunt in gebruik genomen.