Het metaverse zorgt voor een sterke verdeeldheid tussen zij die er miljarden in investeren enerzijds, en zij die absoluut niet begrijpen waarom we de realiteit zouden willen vervangen door een afstotelijke 3D-wereld. In elk geval waagt elk bedrijf die in het concept duikt een gok, met Facebook als voortrekker van die waaghalzen. Maar ondanks de hype die rond het concept bestaat, lijkt Wall Street niet mee te willen in het verhaal.
Roblox: op termijn meer dan kinderspel
Laten we beginnen bij een van de grootste spelers: gameontwikkelaar Roblox. In de vijf dagen nadat het bedrijf slechte resultaten noteerde, is het aandeel met meer dan 20 procent gezakt, sinds het begin van het jaar gaat het om een daling van 29 procent. Nochtans heeft Roblox tegenwoordig een enorme fanbasis. Met 49,5 miljoen spelers, heeft het videospelletje 33 procent meer gebruikers dan een jaar geleden. De aangekochte hoeveelheden virtueel geld, liggen echter lager dan de verwachtingen.
Nochtans lijkt Wall Street er geloof in te tonen. Volgens CNN zou Omar Dessouky, analist bij de Bank of America, in een nota gericht aan zijn cliënten gezegd hebben dat Roblox “een jonge techreus” is, en dat het metaverse “in dezelfde situatie zit zoals de sociale media bij hun begin.” Nochtans is Roblox niet een van de jongste, het videospelletje werd in 2004 al ontwikkeld.
Wat Roblox volgens Dessouky onderscheidt van de rest, is dat het een grote voorsprong zou hebben op het gebied van technologie om digitale werelden te creëren. Het langetermijndoel zou zijn om na verloop van tijd niet enkel een jongerenpubliek te bereiken. “We geloven dat Roblox een polyvalent platform kan zijn voor zowel tieners als volwassenen, vergelijkbaar met de sociale media toen die zich begonnen uit te breiden naar een publiek buiten de universiteitsstudenten.”
In de tussentijd zullen beleggers een sterke wil en geduld moeten hebben.
Unity Software en Meta
Hetzelfde geldt voor Unity Software, een platform voor de ontwikkeling van 3D-inhoud. Onlangs werd het platform overgenomen door de studio die achter de speciale effecten voor de films Avatar en Lord of the Rings zit. Sinds het begin van het jaar is de waarde van dat aandeel gezakt met 21 procent.
Dan is er uiteraard ook Meta, dat momenteel wanhopig probeert om uit de ellende te geraken die veroorzaakt werd door de aankondiging van slechte resultaten enkele weken geleden. Deze week stelde CEO Mark Zuckerberg zijn vernieuwde bedrijfsvisie voor. Zo zou hij naar een meer ‘menselijke’ bedrijfscultuur willen streven. Hij kondigde aan dat de medewerkers elkaar voortaan “Metamates” of “Metavrienden” moeten noemen in plaats van collega’s (dit is geen grap). Het bedrijf achter Facebook is dit jaar met maar liefst 34 procent gekelderd omdat het moeite heeft om mensen van hun project te overtuigen.
Hoewel de Nasdaq en de andere techaandelen niet bepaald de beste tijd van hun leven meemaken, is die neerwaartse trend opvallend aanwezig bij bedrijven die sterk inzetten op het metaverse.
Een sociale revolutie
Die bedrijven staan immers voor een enorme uitdaging: ze moeten ons overtuigen dat het metaverse meer is dan een spelletje waarvoor je een irritante helm op je hoofd moet plaatsen die pijn doet aan je ogen.
Het metaverse moet deel uitmaken van een sociale revolutie, die gedragen wordt door de technologie. Anders dreigt het grootste deel van de bevolking af te haken. Als we opnieuw de vergelijking moeten maken met de sociale media, dan zagen we dat daar de sociale revolutie werd voortgetrokken door een draagbare technologische innovatie op zakformaat: de smartphones. De technologie die het metaverse moet voortrekken, virtual en augmented reality, zijn minder succesvol om die revolutie op gang te trekken.
(lp/ns)