Door de coronapandemie zag beeldvormingsgroep Barco de omzet in het derde kwartaal met 37 procent dalen op jaarbasis. Het West-Vlaamse bedrijf geeft 2020 op en noemt het een ‘off-year’ in een persbericht.
Na een barslechte eerste jaarhelft betekende de zomer opnieuw niet veel goeds voor de technologiegroep. De omzet daalde met 37 procent tot 167,4 miljoen euro, terwijl de analisten 205 miljoen euro voor ogen hadden. Topman Jan De Witte meldt dat 2020 een ‘schrikkeljaar’ wordt voor Barco.
Hoewel de divisie rond beeldschermtechnologie voor cinema en evenementen én de divisie Enterprise er lichtjes op vooruit gingen, zakte Healthcare helemaal weg. Die poot houdt zich bezig met beeldscherminstallaties voor operatiekamers, maar de meeste ziekenhuizen stellen nu allerlei bestellingen uit. Ook het Nederlandse Philips kwam eerder deze week al tot die conclusie.
Clickshare
Het blijft een pijnlijke vaststelling dat de producten van Barco in coronatijden niet gegeerd zijn. De vergadertool Clickshare dient voor fysieke meetings in een vergaderzaal en kan weinig betekenen in de wildgroei aan Zoom-gesprekken en webinars. De evenementen- en bioscoopsector gaat door zwaar weer, dus nieuwe investeringen in digitale technologie zullen niet uit die hoek komen.
Beterschap is nog niet meteen onderweg, beseft het management. In het voorbije kwartaal daalde het aantal nieuwe besmettingen met 43 procent, waardoor Barco spreekt van ‘een aanhoudende druk op de omzet, gelet op de onzekerheden van een tweede covidgolf’. De winstmarge zal voor volledig 2020 ‘aanzienlijk dalen’ en een marge van 11 procent lijkt moeilijk haalbaar.
Barco ging woensdagochtend bij opening op de Brusselse beurs meteen 10,83 procent onderuit. Sinds het begin van dit jaar verloor het aandeel bijna de helft van zijn waarde.