Oekraïne ontsnapt aan Russische zeeblokkades via buurland Roemenië

De Russische blokkade van de Oekraïense zeehavens, als onderdeel van de invasie, heeft de exporteurs van het land gedwongen om alternatieve uitvoerhavens te zoeken. De stad Constanta in Roemenië is hierdoor een vitaal maritiem knooppunt geworden voor de Oekraïense gewassen.

Sinds de start van de oorlog in Oekraïne is de export van Oekraïense landbouwproducten ernstig verstoord geraakt. Russische zeemijnen en beschietingen vormen een serieus risico voor vrachtschepen in de Zwarte Zee. Sinds het begin van de oorlog zijn verschillende zeemijnen ongecontroleerd van hun positie afgedreven en beland in Roemeense en Turkse wateren.

Voor de oorlog exporteerde Oekraïne via zijn havens 4,5 miljoen ton landbouwproducten per maand, goed voor 12 procent van ‘s werelds tarwe, 15 procent van zijn maïs en 50 procent van zijn zonnebloemolie. 

Roemeense havenstad Constanta

Oekraïne is nu gedwongen om zijn zendingen per trein, via de westelijke grens, of via kleine rivierhavens aan de Donau naar Roemenië te sturen. Belangrijk in dit proces zijn de twee kleine havensteden Reni en Izmail, gelegen aan de Donau.

Veel van deze Oekraïense producten komen vervolgens terecht in de haven van de Roemeense stad Constanta, waar een week geleden de eerste lading van 70.000 ton Oekraïense maïs werd geëxporteerd. Dit was de eerste lading sinds Rusland op 24 februari het land binnenviel. De Russische invasie van Oekraïne heeft van Constanta een vitaal maritiem knooppunt voor Oekraïense gewassen gemaakt.

Tot dusver is ongeveer 80.000 ton Oekraïens graan naar Constanta verzonden, terwijl nog eens 80.000 ton onderweg is, aldus de manager van de haven tegen Reuters. Constanta exporteert ook Oekraïense ijzererts, zo’n 35.000 ton twee weken geleden en de volgende lading staat gepland voor volgende week.

“We hopen het tempo van de export op te voeren, want gezien de ongelukkige situatie waarin onze Oekraïense buren verkeren, moeten we hen zo goed mogelijk helpen”, aldus Viorel Panait, CEO van de Roemeense exporteur Comvex.

Infrastructuur kraakt

Door het enorme toegenomen volume van landbouwproducten, begint de Roemeense infrastructuur flink te kraken. “De infrastructuur rond de haven is een probleem voor alle economische activiteiten in Roemenië. De trage toegang genereert extra kosten in deze industrie”, vertelt de manager van de haven. Daarnaast verstoppen de vele vrachtwagens de omliggende wegen van Constanta. 

De aanvoer vanuit Oekraïne en de beperkte infrastructuur leidt tot een opeenhoping van treinwagons bij de grensovergangen. Hierdoor heeft de Oekraïense overheid een tijdelijke beperking ingesteld op de aanvoer van graan per spoor in de richting van Moldavië en Roemenië. Er zal tijdelijk meer nadruk komen te liggen op vrachtvervoer via de Donau.

Roemenië heeft vorig week, als reactie op de problemen, bekendgemaakt dat het zijn spoorweginfrastructuur zal verbeteren, om zo de invoer uit Oekraïne te vergemakkelijken. Tegen het einde van het jaar wil het land 95 spoorlijnen uit het communistische tijdperk, die jarenlang geblokkeerd werden door roestende wagons, hebben opgeknapt. Het project kost zo’n 40 miljoen euro en moet Constanta in staat stellen een nieuwe belangrijke haven te worden in de Zwarte Zee.

Ook buurland Bulgarije verklaarde deze week bereid te zijn te helpen bij de export van Oekraïens graan vanuit zijn haven aan de Zwarte Zee Varna.

(ns)

Meer