In Noorwegen heeft het eerste elektrische autonome containerschip van de wereld zijn debuut gemaakt. Deze primeur komt op naam van het Noorse bedrijf Yara, fabrikant van meststoffen. De onderneming liet het schip Birkeland bouwen om containers met afgewerkte producten van zijn fabriek in Porsgrunn in het zuiden van Noorwegen naar de haven van Brevik te voeren.
De inzet van de Birkeland laat het bedrijf toe om over het traject jaarlijks veertigduizend ritten met vrachtwagens – over een afstand van ongeveer 14 kilometer te vervangen. De Yara Birkeland zal vanaf begin volgend jaar met een reguliere dienst van start gaan.
Koolstofdioxide
De Yara Birkeland, een schip met een lengte van 80 meter, zal het bedrijf helpen om zijn uitstoot van koolstofdioxide met duizend ton te verminderen. Svein Tore Holsether, topman van Yara, wijst erop dat de fabriek in Porsgrunn een van de grootste producenten van koolstofdioxide van heel Noorwegen is.
“De inspanningen van de onderneming om de uitstoot te verminderen is dan ook een belangrijk signaal”, merkt Holsether op. “Met de Yare Birkeland tonen wij aan dat milieuvriendelijke oplossingen technologisch mogelijk zijn.”
“Ik ben ervan overtuigd dat er over de hele wereld routes kunnen worden gevonden waar schepen zoals de Birkeland belangrijke diensten zouden kunnen leveren.”
De Yara Birkeland werd gebouwd op de werven van Vard Norway. De technologie, waaronder de sensoren en andere elementen die nodig zijn voor een autonome activiteit, werd aangeleverd door het bedrijf Kongsberg.
“Het schip zal zonder enige menselijke tussenkomst zijn lading laden en lossen, zijn batterijen opladen en uiteindelijk ook navigeren”, werpt Jostein Braaten, projectmanager van de Yara Birkeland, op.
“Sensoren zullen tijdens de reis objecten zoals kajaks in het water snel kunnen detecteren en begrijpen, zodat het schip kan beslissen welke actie moet worden ondernomen om een eventuele aanvaring te voorkomen.”
Waterkracht
Er volgt nu een testperiode die mogelijk een tweetal jaar zal duren. Daarbij zal nog altijd een bemanning aan boord van het schip blijven. “Binnen drie tot vijf jaar zou echter op een volledig autonome besturing kunnen worden overgeschakeld”, merkt Braaten op. “Dan zal de brug van het schip worden verwijderd.”
De projectmanager betoogt dat een autonome besturing belangrijke voordelen kan bieden. Hij wijst er daarbij op dat vele incidenten in de scheepvaart door menselijke fouten – onder meer door vermoeidheid – worden veroorzaakt.
Het schip, dat in eerste instantie twee reizen per week zal afleggen, kan 120 standaard-containers vervoeren en zal een route langs de havens van Herøya, Brevik en Larvik in het zuiden van Noorwegen volgen.
De batterijen van het schip leveren een kracht die het equivalent is van het vermogen van honderd wagens van Tesla. De elektriciteit voor de batterijen is afkomstig van hernieuwbare waterkracht.
(NS)