Sparen lijkt eenvoudig, maar dat is in België niet het geval. Strikte regels voor gereglementeerde spaarboekjes maken de spaarmarkt nodeloos complex. Federaal formateur Bart De Wever (N-VA) wil daar verandering in brengen. Zo overweegt hij onder meer om de fiscale vrijstelling voor gereglementeerde spaarboekjes af te schaffen. Dat moet helpen om de spaarmarkt transparanter te maken.
Key takeaways
- De Belgische overheid maakt een onderscheid tussen gereglementeerde en niet-gereglementeerde spaarboekjes.
- Gereglementeerde spaarrekeningen genieten van een fiscale vrijstelling, maar die moeten wel aan een resem regels voldoen. Een wetgeving bepaalt bijvoorbeeld hoe hoog of laag de spaarrentes maximaal mogen zijn.
- De strikte regels maken de spaarmarkt veel complexer dan het zou moeten zijn. Federaal formateur Bart De Wever wil daar iets aan doen.
Context: In ons land wordt er een onderscheid gemaakt tussen gereglementeerde en niet-gereglementeerde spaarrekeningen.
- Het merendeel van de rekeningen zijn gereglementeerd. Dat betekent dat je op de eerste 1.020 euro aan interesten geen belastingen moet betalen. Zodra je geld meer rendeert, int de fiscus op alles boven dat plafondbedrag een roerende voorheffing van 15 procent. Dat is een gunsttarief, want normaal stroomt er 30 procent van de kapitaalopbrengsten naar de staatskas.
- Voorbeeld: Als je spaarboekje 2 procent opbrengt, moet je pas belastingen op de spaarinkomsten betalen zodra je 51.000 euro op die rekening parkeert.
- De situatie voor niet-gereglementeerde spaarboekjes is anders. Als je je geld op zo’n rekening stort, betaal je een roerende voorheffing van 30 procent op alle interesten. Er wordt dus niet gewerkt met een fiscale vrijstelling.
- Volgens de vergelijkingstool van Spaargids.be telt ons land drie niet-gereglementeerde spaarrekeningen. De rente varieert van 0,35 procent netto tot 1,57 procent. Dat laatste tarief wordt aangeboden door de nichespeler Izola Bank.
- Ook de geldrekeningen van brokers, zoals Trade Republic en Bux Zero, zijn niet-gereglementeerd.
Sparen is nodeloos complex
Duiding: Het is net het onderscheid tussen gereglementeerde en niet-gereglementeerde spaarboekjes dat sparen nodeloos complex maakt. Spaarboekjes vergelijken is daardoor niet altijd even eenvoudig. Daarenboven moeten de gereglementeerde spaarboekjes aan allerhande regelgevingen voldaan.
- En die regels zorgen, zoals wel vaker het geval is in België, voor frappante situaties. Zo schreven we eerder deze week dat sommige banken bij de start van 2025 door een wet verplicht worden om het mes te zetten in de getrouwheidspremie. Dat terwijl de overheid de voorbije jaren de financiële instellingen onder druk heeft gezet om de spaarvergoedingen op te trekken.
- Momenteel is het onduidelijk hoe de betrokken banken zullen reageren. Zullen ze de basisrente optrekken als compensatie? Of zullen ze van de gelegenheid gebruikmaken om de spaarrentes diep te laten zakken? Door de versoepeling van het Europese geldbeleid hebben ze immers minder ruimte om de spaarders een extraatje te geven.
- KBC, een bank die door de wetgeving de getrouwheidspremie op één van haar spaarboekjes moet aanpassen, laat in een reactie aan HLN.be weten dat de klanten “te gepasten tijde op de hoogte zullen gebracht worden van de wijzigingen.”
- De complexe regelgeving voor gereglementeerde spaarboekjes is al een tijdje een doorn in het oog van Europa.
- De Europese Commissie stapte onlangs nog naar het Europees Hof van Justitie om dat gunstregime voor gereglementeerde rekeningen aan te vechten. Volgens Europa staat de fiscale vrijstelling het vrij verkeer van diensten en kapitaal in Europa in de weg.
- De Europese Commissie is van mening dat de regels voor het gunstregime zodanig strikt zijn dat de buitenlandse spaarboekjes daar niet aan tegemoet kunnen komen, wat dus tot een oneerlijk concurrentievoordeel leidt voor de Belgische rekeningen.
- De discriminatie van buitenlandse spaarboekjes is ook al twee keer veroordeeld door het Europees Hof van Justitie, in 2013 en 2017.
Spaarproducten vergelijken eenvoudiger maken
Opgemerkt: Door de fiscale vrijstelling te schrappen kan de komende regering de spaarmarkt veel transparanter maken. Zonder gunstregime verdwijnt immers de noodzaak om de spaarmarkt op te splitsen in gereglementeerde- en niet-gereglementeerde spaarrekeningen.
- We schreven eerder al dat de afschaffing van de fiscale vrijstelling voor spaarboekjes in het voordeel van de spaarder kan zijn. Het maakt onder meer verschillende spaarformules, waaronder die in het buitenland, vergelijken eenvoudiger.