Nieuwe topvrouw Aion moet Belgen warm maken voor ‘bankieren à la Netflix’

Aion benoemt Kim Van Esbroeck, ex-CEO van Bancontact, tot Country Head. De puur digitale bank lonkt met maandabonnementen à la Netflix of Spotify naar particulieren én bedrijven.

Aion Bank? De neobank Aion – de eerste letters staan voor ‘artificiële intelligentie’ – ontstond paradoxaal genoeg uit de Belgische tak van de oudste bank ter wereld, het Italiaanse Banca Monte Paschi. De Belgische activiteiten kwamen in 2018 in handen van de Amerikaanse investeringsgroep Warburg Pincus, die ze met behulp van Poolse fintechexperten ombouwde tot een puur digitale bank. De Pool Wojciech Sobieraj is de CEO. De IT en de helpdesk werken in de cloud vanuit Polen, maar Aion heeft een Belgische banklicentie en een ‘flagship store’ in Brussel.

Wat is er speciaal aan? Internetbank Keytrade is intussen al meer dan twintig jaar oud. De Duitse neobank N26 zegt al meer dan 100.000 Belgische klanten te hebben. Aion is dus niet de enige puur digitale speler op de Belgische markt. En de concurrentie wordt de komende jaren alleen maar groter. Zo bouwen ook Belfius en Proximus aan een digitale bank. Toch zegt Aion drie onderscheidende troeven te hebben:

  • Aion werkt met maandabonnementen à la Netflix, Spotify of de fitness: een ‘light’ lidmaatschap kost 1,9 euro per maand, een ‘premium’ lidmaatschap 19 euro per maand. Alle kosten – van geldafhalingen tot wisseltransacties – zijn daarin inbegrepen, beklemtoont de bank.
  • Aion beperkt zich niet tot een specifiek segment zoals sommige andere neobanken, maar wil alle bankgerelateerde activiteiten aanbieden, van zicht- en spaarrekeningen over betalen tot beleggen en kredieten.
  • De vergelijkingsmodule van Aion, MoneyMax, helpt de premiumklanten om energieleveranciers of telecomaanbieders met elkaar te vergelijken, shoppingkortingen te bekomen of de beste spaarrente te krijgen. Aion regelt de switching naar het aantrekkelijkste product.

Valse start. Aion lanceerde zich in maart voor particulieren, onder meer met een reclamecampagne op Instagram, en in mei voor bedrijven. Maar de coronacrisis gooide het werven van de eerste klanten uiteraard in de war. Al zegt de bank ook ‘dat Covid-19 de bestaande trend van digitalisering duidelijk versneld heeft’. Cijfers over het aantal Belgische klanten maakt de bank niet publiek.

Enter Kim Van Esbroeck. Met nieuw Country Head Kim Van Esbroeck, die midden juni aan boord kwam, zegt Aion Bank ‘de commerciële activiteiten in België op te schalen, nu het land heropent na de lockdown.’

  • Als ex-CEO van Bancontact en voormalig commercieel directeur van fusiebedrijf Payconiq Bancontact kent ze de wereld van handelaars en kmo’s goed. Dat wordt een van haar prioriteiten. ‘Vandaag hebben we 90 procent retailklanten en 10 procent bedrijfsklanten. De ambitie is om dat meer in balans te brengen’, zegt ze, erop wijzend dat er in de Aion-app digitale boekhoudoplossingen geïntegreerd zitten.
  • Van Esbroeck mikt voor zowel de particuliere als zakelijke markt op allianties met partners. ‘Bedrijven zouden bijvoorbeeld Aion kunnen aanbieden aan hun werknemers.’

De uitdaging. De klanten overhalen om 19 euro per maand te betalen voor een premium-abonnement. Dat wordt volgens waarnemers dé grootste uitdaging voor Aion, dat na België ook andere Europese landen wil veroveren. Zullen de tariefvergelijkingen en andere diensten zo interessant zijn, dat ze een kostenplaatje van 19 euro per maand verantwoorden? Van Esbroeck maakt zich sterk van wel. ‘We zijn ervan overtuigd dat we, via het optimaliseren van bijvoorbeeld spaarrekeningen en energiefacturen, voldoende meerwaarde kunnen bieden en dat de klanten meer kunnen besparen dan de kosten voor hun lidgeld. En als dat niet lukt, is er een ‘geld terug’-garantie: we betalen het verschil terug.’

Meer