Nieuwe topman bij batterijbouwer Northvolt wil Europees antwoord op Amerikaans klimaatprotectionisme: “Er moet worden nagedacht over zelfvoorzienende structuren”

Nieuwe topman bij batterijbouwer Northvolt wil Europees antwoord op Amerikaans klimaatprotectionisme: “Er moet worden nagedacht over zelfvoorzienende structuren”
Bestuurslid van Siemens Jim Hagemann Snabe tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Siemens op 3 februari 2021 in München. — Foto door Johannes Simon-Pool/Getty Images

Het Zweedse Northvolt, waarop veel hoop rust voor de energietransitie, heeft een nieuwe voorzitter raad van bestuur: de Deen Jim Hagemann Snabe. Die bindt in de Financial Times (FT) de kat meteen de bel aan: de Amerikaanse Inflation Reduction Act stelt de Europese duurzaamheidsindustrie voor een grote uitdaging, klinkt het.

Waarom is dit belangrijk?

De ‘Inflation Reduction Act’ (IRA), het kolossale pakket klimaatmaatregelen van de regering-Biden, maakt een recordbedrag van 369 miljard dollar vrij voor investeringen in groene energie. Volgens critici uit zowel Europese als Zuid-Koreaanse hoek ruikt de wet echter meer dan een beetje naar ‘America First’-protectionisme. Steen des aanstoots is de belastingvermindering voor elektrische auto’s die gebouwd zijn in de VS. Dit kan problemen opleveren voor Europese autofabrikanten die zich richten op EV’s, zoals Volkswagen.

In het nieuws: Jim Hagemann Snabe pleit voor Europese subsidies voor fabrikanten van batterijen voor elektrische wagens, zoals ‘zijn’ Northvolt.

  • “Voor mij staat het buiten kijf dat Europa op dit gebied succes moet boeken”, klinkt het in de FT. “De IRA is een goede strategie voor de VS. Ik ben er vrij zeker van dat Europa iets soortgelijks zal moeten doen. De zorg is dat het de globalisering zal verminderen. Ik denk dat we een meer regionale toekomst zullen zien.”
  • Snabe, die ook in de raad van bestuur van Siemens zetelt, gelooft weliswaar nog steeds in globalisering. Maar toch denkt de zakenman dat elke regio maatregelen moet nemen om, voor zijn toeleveringsketen, een grotere mate van onafhankelijkheid te bereiken: “Voor bepaalde kritieke infrastructuur, zoals batterijen, moet worden nagedacht over zelfvoorzienende structuren in Europa, de VS en Azië. Europa heeft zijn eigen bedrijven in de batterijproductie nodig, en een groene (productieketen, red.)”.

Europees project on hold

Erg vermeldenswaard is dat de batterijontwikkelaar, die twee gigafabrieken in Zweden heeft, mogelijk de bouw van een dergelijke fabriek in Duitsland on hold wil zetten. In plaats daarvan zegt Northvolt naar de VS te kijken, zo berichtte eerder Politico.

  • CEO Peter Carlsson liet zich eerder al ontvallen in de FT dat de IRA “het momentum sterk heeft verplaatst van Europa naar de VS”.
  • Zo zou Northvolt niet de enige batterijbouwer zijn die eraan denkt om zijn investeringen in het Oude Continent te verplaatsen naar de Nieuwe Wereld. Northvolt’s Aziatische concurrenten, zoals CATL, SK Innovation en Samsung SDI, overwegen naar verluidt gelijkaardige acties.

Kritiek op de gigafabriek

Context: Gigafabrieken zijn faciliteiten die op grote schaal accu’s voor elektrische voertuigen produceren. Tesla-CEO Elon Musk wordt algemeen beschouwd als bedenker van de term. Inspanningen om dergelijke fabrieksgebouwen op te trekken, komen op een moment dat grote economieën proberen de ecologische voetafdruk van het wegvervoer te verkleinen, en af te stappen van voertuigen die rijden op benzine en diesel.

  • De bouw van gigafabrieken in Europa stuit ook op kritiek. Zo wordt door analisten geopperd dat die activiteit de vraag naar zeldzame grondstoffen, zoals sommige metalen, tussen nu en 2050 zal doen exploderen.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.