Nieuwe mijlpaal voor vinylverkoop Britse muziekindustrie

De muziekindustrie zal in het Verenigd Koninkrijk dit jaar meer dan vijf miljoen vinyl albums verkopen. Daarmee kan het product voor het veertiende jaar op rij een toenemende afzet melden. Dat blijkt uit cijfers van British Phonographic Industry (BPI). Tegenover vorig jaar laat de Britse verkoop van vinyl een stijging met 8 procent optekenen.

Voor de digitale revolutie was vinyl de eerste keuze om naar muziek te luisteren. Maar de heropleving van het format de voorbije jaren vertoont voorlopig geen enkel teken van verzwakking. De verkoop van vinyl zal dit jaar volgens de ramingen oplopen tot het hoogste niveau in meer dan drie decennia.

Beleving

“Dit jaar zal vinyl bijna een kwart van de Britse albumverkoop vertegenwoordigen”, luidt het. “Dat is het hoogste cijfer sinds het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw.”

De populariteit van vinyl lijkt vreemd. “Het product heeft echter tactiele, sensuele en theatrale kwaliteiten, wat vinyl tot een uniek formaat maakt”, betoogt Andy Kerr, directeur product marketing bij Bowers & Wilkins, een Brits fabrikant van luidsprekers.

“Populaire streamingdiensten gebruikten digitale bestandscompressie om het gebruik van bandbreedte op internet te verlagen, waardoor het geluid aan kwaliteit inboet. Vinyl is daarvan het tegenovergestelde, want dat product geeft het geluid een weelderig en warm gevoel.”

“Toch is het succes van vinyl wellicht niet aan audiofielen toe te schrijven”, meent Kerr echter. “De bijval voor vinyl is niet zozeer gelinkt aan het geluid dan wel aan de beleving.”

“Vinyl dwingt de consument tot een soort engagement. Hij heeft niet de neiging om elke dertig seconden naar een nieuwe song over te schakelen wanneer de compositie niet echt onmiddellijk aanslaat. De consument krijgt de neiging om het hele album te beluisteren.”

Lockdowns

“Er moet ook rekening gehouden worden met de lockdowns tegen de verspreiding van het coronavirus”, benadrukt Tom Fisher, aankoper bij Rat Records, een handelaar tweedehands albums in Camberwell in het zuiden van Londen.

“Muziekliefhebbers hadden niet langer de kans om naar concerten te gaan”, verduidelijkt hij. “Een vinyl album is daarvoor een beter alternatief dan digitale toepassingen.”

Fisher wijst er ook op dat consumenten vaak dezelfde producten vragen. Successen op vinyl zijn onder meer Rumours van Fleetwood Mac, Born in the USA van Bruce Springsteen of The Wall van Pink Floyd. “Dat zijn allemaal cultureel mainstream producten uit een vergelijkbaar tijdperk”, verduidelijkt hij.

“Er blijkt weinig interesse voor vinyl dat voor het einde van de jaren zestig van de voorbije eeuw op te markt kwam. Die albums missen immers de productiekwaliteit die goed tot zijn recht komt op moderne luidsprekers en koptelefoons.”

Fisher benadrukt wel dat het succes van vinyl uiteindelijk zichzelf zou kunnen ongedaan maken. “Indien iedereen albums wil kopen en naar dezelfde titels op zoek gaat, zal de exclusiviteit van het product snel verdwijnen”, meent hij. “Trendsetters zullen op dat ogenblik weer naar andere toepassingen op zoek gaan.”

(lp)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.