Nieuwe geldschieter gelooft in Japanse spelontwikkelaar: ‘Nintendo wordt volgende entertainmentgigant’

De activistische investeerder ValueAct Capital heeft een belang van meer dan 1,1 miljard dollar opgebouwd in het Japanse elektronicaconcern Nintendo. ValueAct gelooft dat het bedrijf zal kunnen profiteren van een sterkere distributie van software en de ontwikkeling van nieuwe entertainmentproducten.

Dat zegt het persbureau Reuters, gebaseerd op een schrijven van ValueAct aan investeerders. ValueAct begon in april vorig jaar met de opbouw van zijn belang in Nintendo. Tijdens de maanden februari en maart van dit jaar werd het aankooptempo drastisch opgevoerd.

Toekomstperspectieven

‘Nintendo heeft een mooie toekomst,’ aldus het schrijven van ValueAct. ‘Het bedrijf heeft een groot groeipotentieel op de softwaremarkt. Maar Nintendo bezit ook de kwaliteiten om zichzelf tot een breder entertainmentconcern te transformeren.’

ValueAct zegt daarbij te geloven in de visie die Shuntaro Furukawa, topman van Nintendo, voor de toekomst van de Japanse onderneming naar voor heeft geschoven.

Nintendo staat vooral bekend als ontwikkelaar van spelconsoles. Het Japanse bedrijf concurreert daarbij vaak met producten van Sony en Microsoft.

ValueAct benadrukt dat Nintendo het voorbije decennium van de groei in de digitale sector veel minder heeft geprofiteerd dan videogamebedrijven zoals Electronic Arts of Activision. ‘Nintendo maakt nu echter een digitale transitie door die zeker en vast resultaten zal opleveren,’ aldus de investeerder.

‘Even groot als Netlfix’

‘Het bedrijf heeft zeker de mogelijkheden om een belangrijke partij op de entertainmentmarkt te worden,’ zegt ValueAct. ‘Wij geloven dat Nintendo één van de grootste digitale mediaservices in de wereld kan worden. Nintendo heeft het in zich om tot de categorie van bedrijven zoals Netflix, Disney+, Tencent Interactive Entertainment en Apple Music toe te treden.’

Reuters wijst er nog op dat Amerikaanse activistische investeerders voor nieuwe mogelijkheden steeds vaker naar de Japanse markt kijken. ‘Nintendo markeert dan ook al de derde investering die ValueAct de voorbije vier jaar in Japan heeft gerealiseerd,’ zegt het persbureau.

ValueAct zegt Nintendo ook met technologische ervaring te kunnen bijstaan. De investeerder wijst er daarbij op dat een aantal van zijn partners bij bedrijven zoals Adobe of Microsoft expertise hebben opgedaan.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.