Nieuwe functie op Twitter doet u eerst lezen en dan retweeten

Twitter rolt een nieuw testproject uit op Android. Daarbij wordt u de vraag gesteld om eerst een artikel te lezen, voor u het retweet.

Het gaat om een experiment. De gebruikers zullen nog een artikel kunnen retweeten zonder naar de specifieke pagina te gaan. Het gaat dus eenvoudigweg om een vraag die u moet beantwoorden voor u verdergaat. Momenteel gaat de test enkel door in de Verenigde Staten, op sommige Android-smartphones.

‘Een artikel delen kan een gesprek op gang brengen. Dus u wil het misschien lezen voor u het tweet’, klinkt het bij Twitter. ‘Om grondige discussies te promoten, testen we een nieuw infobalkje op Android. Als u een artikel retweet dat u nog niet op Twiter geopend heeft, kunnen we u vragen of u het niet eerst wil openen.’

Complottheorie minder snel verspreiden

Twitter en andere sociale netwerken verspreiden alle dagen grote hoeveelheden nieuws, maar ook complottheorieën en andere claims. Misinformatie is echter niet het enige probleem, polarisatie is dat ook. Door de algoritmes die de sites doen runnen, komt u steeds in een soort eigen bubbel terecht, waarbij uw eigen mening steeds bevestigd raakt. Door de nieuwe feature wil Twitter dat proces vertragen.

In mei testte Twitter al een suggestie waarmee gebruikers gewaarschuwd worden dat ze een potentieel schadelijke tweet de lucht in sturen. Het bedrijf baseert zich daarvoor op reeds bestaande schadelijke berichten en leert vergelijkbare tweets herkennen. Ook Facebook testte een vergelijkbaar algoritme, met bescheiden succes.

Keuze

Het idee is om gebruikers op Twitter de keuze te geven om een andere keuze te maken dan het zonder twijfel plaatsen van schadelijke berichten. Dat zou volgens Twitter beter werken dan censuur. Het moet dus uw retweet-instinct hervormen. Of de test ook wordt uitgerold naar België, is niet helemaal duidelijk.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.