Nieuw-Zeeland meldt eerste dode gelinkt aan vaccin van Pfizer

De autoriteiten van Nieuw-Zeeland lieten maandag weten dat er een persoon is gestorven na een inenting met een dosis van het Pfizer-vaccin. Het is de eerste persoon in het land die sterft na een prik met Pfizer. Dat meldt het persagentschap Reuters.

De informatie werd door het ministerie van Volksgezondheid vrijgegeven na een onderzoek door een onafhankelijke raad voor toezicht op de veiligheid van het COVID-19-vaccin naar het overlijden van een vrouw nadat zij het Pfizer-vaccin had gekregen. In de verklaring van het ministerie werd de leeftijd van de vrouw niet vermeld. Pfizer heeft nog geen reactie gegeven op het sterfgeval.

Myocarditis

“De raad was van mening dat de dood van de vrouw te wijten was aan myocarditis, waarvan bekend is dat het een zeldzame bijwerking is van het vaccin van Pfizer”, staat er te lezen in een verklaring. Myocarditis is een ontsteking van de hartspier die het vermogen van het orgaan om bloed te pompen kan beperken en veranderingen in het ritme van de hartslag kan veroorzaken.

“Dit is de eerste keer in Nieuw-Zeeland waarbij een sterfgeval gelinkt wordt aan een vaccinatie met Pfizer”, klink het bij het ministerie van Volksgezondheid. “De zaak is doorverwezen naar de lijkschouwer en de doodsoorzaak is nog niet vastgesteld, maar de raad is ervan overtuigd dat de persoon in kwestie het leven heeft gelaten als gevolg van myocarditis.”

De raad merkte ook op dat er zich op hetzelfde ogenblik andere medische problemen voordeden die het resultaat na de vaccinatie kunnen hebben beïnvloed. “De voordelen van vaccinatie met het vaccin van Pfizer wegen nog steeds ruimschoots op tegen het risico van zowel coronabesmeting als bijwerkingen van het vaccin, waaronder myocarditis”, benadrukt de raad in de verklaring.

Lees ook:

Meer
Lees meer...
Markten