Niet alle concertpromotoren plannen gezichtsherkenning

In de Verenigde Staten nemen een aantal concertpromotors afstand van plannen om festivalgangers met gezichtsherkenning te identificeren. Met deze beslissing reageren zij op de negatieve commentaren van muzikanten en een aantal andere partijen. Onder meer AEG Presents en Live Nation kondigden eerder aan om op concerten en festivals van gezichtsherkenning gebruik te maken.

Dat moest zowel organisatoren als bezoekers voordelen opleveren. De beslissing botste echter al snel op zware kritiek.

Het gebruik van biometrie laat toe de individuele bezoeker aan een evenement te herkennen. De technologie kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt. ‘Onder meer zou het mogelijk zijn om trouwe bezoekers te identificeren,’ zeggen de promotoren. ‘Zij zouden vervolgens een beloning of een voordeel kunnen aangeboden krijgen.’ 

Gevaren

Critici wijzen echter op mogelijke gevaren. De technologie laat de autoriteiten immers toe om het gedrag van de aanwezigen te controleren. Dat geldt ook voor bedrijven en adverteerders.

AEG Presents kondigde recent aan plannen voor het gebruik van gezichtsherkenning bij evenementen te zullen opbergen. Live Nation sprak zich in dezelfde richting uit. Het bedrijf voegde eraan toe in de toekomst bij een eventuele inzet van de technologie aan elke individuele bezoeker een expliciete toestemming te vragen.

Op die manier moet volgens Live Nation niemand vrezen dat zijn persoonlijke gegevens ongemerkt zouden worden verzameld, gebruikt of gedeeld.

Voetbal

Het persbureau Associated Press merkt op dat de muzieksector momenteel op gezichtsherkenning geen massaal beroep doet. “De meest bekende locatie die de technologie toepast, is wellicht Madison Square Garden in New York,’ aldus het persbureau.

‘De Major League Baseball maakt daarentegen wel van biometrie – zoals vingerafdrukken of irisscans – gebruik. In Europa is onder meer gedacht om de technologie in te schakelen om baldadige voetbalfans te identificeren. In China heeft de politie gezichtsherkenning ingezet om op concerten verdachten van criminele feiten te ontmaskeren.’

In de Verenigde Staten heeft onder meer de digitale rechtenorganisatie Fight for the Future de promotoren van muziekevenementen onder druk gezet om hun plannen op het gebied van gezichtsherkenning duidelijk te maken. De organisatie heeft aan tientallen festivalorganisatoren gevraagd niet langer van de technologie – die invasief en raciaal bevooroordeeld wordt genoemd – gebruik te maken.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.