Niemand wil nog een goedkoop parfum

De parfumindustrie heeft een duidelijke achterstand opgelopen tegenover de huidverzorging en cosmetica. Assortimenten uit het middensegment – waaronder merken van popsterren en actrices – raken in veel ontwikkelde markten uit de mode. Daarentegen kan bij de luxeproducten en het gepersonaliseerde aanbod een sterke groei worden gemeld. Dat zegt een rapport van het persbureau Bloomberg.

Indien de bedrijven met merken uit het middensegment zich willen herstellen, zullen ze volgens Bloomberg een nieuwe strategie moeten ontwikkelen.

Selfies

“De wereldwijde parfummarkt – die een waarde heeft van bijna 50 miljard dollar – moet dringend terrein goedmaken,” waarschuwt Bloomberg. “De voorbije jaren hebben cosmetica en huidverzorging een sterke groei gekend. Dat moet voor een groot deel aan de rage van de selfies worden toegeschreven, waardoor iedereen er op elk ogenblik piekfijn wil kunnen uitzien.”

“De parfummarkt kan echter van die trend niet profiteren. Een selfie kan men immers niet ruiken. Daardoor zal de volgende periode de parfumsector trager groeien dan cosmetica en huidverzorging.”

Euromonitor International raamt dat parfums het volgende halve decennium een gemiddelde jaarlijkse groei van 3 procent zullen halen.

“In het betaalbare segment kiezen consumenten voor goedkopere parfumopties,” merkt Bloomberg op. “Bovendien eisen jonge klanten een persoonlijke benadering. Ze houden er niet van om de geur van de massa te dragen. Dat is slecht nieuws voor de vele celebrity-producten die in het middensegment kunnen worden aangetroffen. In de luxesector willen consumenten anderzijds ambitieuze en originele opties.”

Sommige bedrijven hebben al gereageerd. “Estee Lauder heeft het artisanale parfumhuis By Kilian gekocht,” benadrukt Bloomberg. “Dat merk komt in de portfolio van het bedrijf naast cultnamen zoals Editions de Parfums Frederic Malle en Le Labo, die de klant de mogelijkheid bieden om in de winkel zelf zijn persoonlijke parfum te mengen.”

“Lauder vindt dat maatwerk voor een aantal merken uit het luxesegment en de ambachtelijke sector essentieel is. Ook Coty heeft actie ondernomen en heeft zijn portfolio goedkopere labels afgeslankt. Het bedrijf richt zich nu vooral op een aantal luxelijnen, zoals Gucci Bloom en Tiffany & Co.”

Ook L’Oreal investeerde onlangs in Sillages Paris, jong bedrijf dat klanten toelaat om de ingrediënten en de intensiteit van hun melanges online te kiezen. Algoritmen suggereren harmonieuze combinaties die door parfumeurs worden aanbevolen.

Overnames

Er kunnen volgens Bloomberg de volgende jaren nog meer overnames gebeuren. “Bedrijven die gepersonaliseerde geuren en flessen aanbieden, net zoals merken die gespecialiseerd zijn in natuurlijke en biologische producten, zullen wellicht op heel wat interesse kunnen rekenen,” voorspelt Bloomberg.

“Als merken uit het middensegment een nieuwe bloei willen kennen, zullen ze manieren moeten vinden om deze trends te integreren,” merkt het persbureau nog op. “Dat kan bij goedkopere merken een moeilijke opdracht worden, want de creatie van nieuwe geuren kost vaak belangrijke investeringen. Als de industrie zich echter niet kan aanpassen, dreigt men nog verder achterop te raken.”

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.