NFT’s zoeken én vinden hun weg op de markt

Het ecosysteem van non-fungible tokens, kortweg NFT’s, is voortdurend in ontwikkeling. Bovendien zijn deze digitale eigendomsrepresentaties van een digitaal of fysiek item nog altijd stof tot debat. Hoe ziet hun toekomst eruit in deze context?

2021 was een recordjaar voor de NFT-markt, die met liefst 21,35 procent groeide. Niet alleen particulieren investeren op dit moment in NFT’s, maar ook steden zoals Cannes willen ondertussen specifieke plaatsen digitaliseren om in de vorm van unieke immateriële goederen veilig te verkopen.

Er zijn ook bedrijven die dit doen. Denk maar aan de NBA (Amerikaans basketbal) met Top Shot, waar je unieke acties als een mooie dunk of steal als NFT kunt kopen en recent heeft Charmin, een Amerikaans bedrijf in toiletrollen, ook een aantal NFT’s op de markt gebracht. Ook grote bedrijven beginnen de verkoop van NFT’s op hun platformen te integreren. Een intrigerende evolutie, met het oog op toekomstige investeringen.

Alsmaar meer spelers die zich positioneren

In 2022 plant Coinbase, een Amerikaanse cryptobeurs, nieuwe initiatieven om zijn groei te versnellen. Zo wil het bedrijf binnen zijn abonnementen- en dienstensegment starten met een nieuwe NFT-market place. Coinbase verwacht zijn NFT-platform later dit jaar te lanceren. De samenwerking met Mastercard maakt het zijn gebruikers gemakkelijk om onroerend goed met je creditcard te kopen. Ondertussen heeft Coinbase zo al meer dan twee miljoen abonnees op zijn NFT-handelsplatform, dat NFT’s zal aanbieden die gebaseerd zijn op de Ethereum-blockchain. 

Na de aankondiging van vorig jaar, lanceerde het e-commercebedrijf eBay afgelopen maand eindelijk zijn eerste NFT-drop.  eBay kondigde in mei 2021 al aan dat het met de verkoop van NFT’s wilde starten. De collectie is gemaakt in samenwerking met OneOf, een milieugericht NFT-platform dat verschillende “energie-efficiënte blockchains” in staat stelt om duurzame NFT-collecties op de markt te brengen. Verder werd duidelijk dat de NFT’s gemaakt zijn op het Ethereum-schaalplatform Polygon (MATIC) en tevens kunnen ze op OneOf worden verkocht. Dat zou een stimulans kunnen zijn voor de toekomstige verkoopprestaties. Ondertussen kocht eBay ook NFT-marktplaats KnownOrigin, om haar bereik als commercieel platform nog meer te vergroten.

Het socialemediaplatform Twitter wilde altijd al zijn relevantie versterken, vooral als het gaat om monetisatie. Twitter zoekt nu naar manieren om NFT’s in zijn platform te integreren. Het eerste teken dat Twitter samenwerkte met NFT-projecten? De verkoop door oprichter Jack Dorsey van zijn eerste tweet voor 2,5 miljoen dollar. Het bedrijf kan zich in deze richting blijven ontwikkelen, vooral omdat Twitter alsmaar meer door NFT-makers wordt gebruikt als platform om hun digitale kunst te promoten.

Naar een wijdverspreide invoering?

NFT’s hebben een breed scala aan use cases buiten crypto, kunst en games, en ze bezitten het potentieel om een langetermijnspeler te worden. Ze kunnen namelijk in verschillende niches worden gebruikt. Voor mensen die niet vertrouwd zijn met cryptovaluta, NFT’s of blockchain, lijkt deze nieuwe markt abstract: het kan ook een manier zijn om geld wit te wassen of een bron van oplichting zijn. Nog een hinderpaal: veel platformen stellen eisen aan hun gebruikers voordat zij NFT’s kunnen kopen. Zo moeten ze stappen doorlopen die verband houden met cryptovaluta, zoals het gebruik van een digitale portemonnee. Ook dat kan potentiële kopers afschrikken, die niet tot de gebruikelijke verzamelaars behoren. 

Dat brengt ons tot de afsluitende vraag: is het echt nodig dat NFT’s geëvangeliseerd worden door hun gemeenschap? In dit nieuwe tijdperk van virtuele verbindingen zullen ze hoe dan ook een manier vinden om te worden gewaardeerd en geaccepteerd.


Maxim Manturov is hoofd beleggingsadvies bij Freedom Finance Europe

Meer