New York Times telt meer dan 7 miljoen abonnees

De New York Times heeft in oktober de kaap van de 7 miljoen abonnees doorbroken. Dat heeft de Amerikaanse krant donderdag gemeld. Op jaarbasis kwamen er 2 miljoen digitale abonnees bij.

Het mediabedrijf richt zich steeds meer op betalende inhoud, om het belang van publiciteit in zijn inkomsten te verkleinen. Twee jaar geleden was publiciteit nog goed voor bijna 40 procent van de omzet. In het derde kwartaal van dit jaar was dat nog maar 18 procent, tegenover 70 procent voor de abonnementen.

In de drie maanden van juli tot september werd de nieuwe terugval van publiciteit (-30 procent) meer dan goedgemaakt door de groei van het aantal abonnementen. Voor het eerst was de omzet uit onlineabonnementen ook groter dan die uit abonnementen voor de papieren krant.

Lucratief papier

Maar een abonnement op een papieren krant levert wel nog steeds een stuk meer inkomsten op dan een digitaal abonnement. Zo bedraagt het aandeel abonnementen voor de papieren krant maar 12 procent van het totale aantal abonnementen, maar is het wel nog steeds goed voor zowat de helft van de totale inkomsten uit de abonnementen.

De omzet bleef nagenoeg stabiel (-0,4 procent) op 426 miljoen dollar, beter dan analisten gemiddeld genomen (411 miljoen dollar) gedacht hadden. De winst werd meer dan verdubbeld tijdens het derde kwartaal in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, tot 33 miljoen dollar.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20