Streamingdienst Netflix bevestigt games te gaan aanbieden als onderdeel van zijn abonnement. “Dit is een project van meerdere jaren. We gaan klein beginnen, en stap voor stap groeien”, zegt productdirecteur Greg Peters.
In het nieuws: Netflix bevestigde dinsdagavond in zijn kwartaalrapport wat al enige tijd in de lucht hing: de streamingdienst gaat naast films en series in de nabije toekomst ook games aanbieden. Wellicht gaat een recent aangeworven topdirecteur die bij Facebook en de gamingindustrie werkte, het project leiden.
Wat we al weten:
- Het zal in eerste fase om mobiele games gaan. “De meerderheid van onze klanten beschikt over een smartphone die daarvoor geschikt is”, zegt productdirecteur Greg Peters.
- Pas daarna volgen mogelijk spelletjes voor consoles, het tv-toestel en andere platformen.
- De games worden een onderdeel van het maandelijkse Netflix-abonnement. Er komt dus geen aparte dienst en ook geen afzonderlijke tarifering. “De games zullen vervat zitten in het abonnement zonder bijkomende kosten”, belooft de streamingdienst.
- Netflix denkt zowel aan externe games als producties uit eigen huis. De eerste spelletjes zullen een link hebben met het film- en serie-aanbod van de streamingdienst. In een rijpere fase kunnen er ook stand-alone games komen.
- Een precieze timing werd niet bekendgemaakt. Volgens Netflix zitten de plannen “in hun vroege fase” en zal de uitbreiding hetzelfde geleidelijke traject volgen als eerder toegevoegde diensten, zoals documentaires en films uit eigen huis.
- De externe games moeten wel snel tot grote volumes leiden, hoopt Peters. De dataspecialisten bij Netflix gaan daarna met de gebruikersstatistieken aan de slag om te zien in welke richting het aanbod verder moet evolueren. “We denken dat dit het juiste moment is om na te gaan hoe onze gebruikers gaming waarderen”, zegt Netflix.
- De ambities is dus dat de games een blijver worden in het aanbod. “We zien gaming als een nieuwe contentcategorie voor ons, vergelijkbaar met onze uitbreiding naar eigen films, animatie en scriptloze tv-programma’s”, schrijft het bedrijf in een brief aan aandeelhouders.
De droom: een nieuwe, interactieve vorm van tv-kijken. Gaming is niet helemaal nieuw voor Netflix. Zo ontstond uit de eigen topseries Stranger Things en La Casa de Papel telkens een game. Op termijn hoopt Peters dat er games zullen ontstaan die door de gebruikersinteractie heel innig verbonden zijn met de eigen reeksen, of er zelfs een geheel mee vormen. “Of je het dan een game noemt, of interactiviteit, doet er niet toe.”
Netflix experimenteerde er al in 2018 mee, in de film Black Mirror: Bandersnatch. De kijker kon op verscheidene momenten in die film kiezen tussen twee actie-opties voor het hoofdpersonage. Het videoplatform hoopt die keuzetechniek verder uit te bouwen, waardoor de seriekijker mee kan beslissen over verhaallijnen en personages en zo “eigen universa” kan creëren.
De troef: geen reclame. Productdirecteur Peters maakt zich sterk dat game-ontwikkelaars op de kar gaan springen en zich zullen aanbieden voor het maken van games op Netflix. Het grote voordeel vanuit hun standpunt is dat de streamingdienst geen ingebouwde reclame of in-game aankopen eist. Daar hoeft het ontwerp van de game dus geen rekening mee te houden. “Ontwikkelaars hoeven zich alleen maar om de pure gaming-ervaring te bekommeren.”
Het bredere plaatje: een nieuwe groeimotor. De games moeten een nieuw publiek naar Netflix lokken. Peters: “We kunnen hier een enorme prijs pakken. We moeten ons hier nu echt op gaan concentreren.” Ook al zit de pijplijn aan nieuwe reeksen en films barstenvol, het lijkt geen garantie meer op stevige groei. De streamingdienst liet in het zopas afgesloten tweede kwartaal de laagste abonneegroei in jaren zien.
- Er kwamen “slechts” 1,5 miljoen Netflix-abonnees bij, tot een wereldwijd totaal van 209 miljoen. Er is niet alleen de concurrentie van andere streamingdiensten, ook gaan er wereldwijd weer meer bioscopen open door versoepelingen van de coronaregels.
- Netflix was zowat een jaar geleden nochtans nog een van de grote winnaars van de coronacrisis, maar dat effect is al helemaal weggeëbd.
- Het bedrijf verwacht voor het derde kwartaal een hogere groei en mikt op circa 3,5 miljoen bijkomende abonnees. Analisten op Wall Street hadden op meer dan 5,5 miljoen gehoopt.
(mah)