Netflix denkt na over het terugbrengen van wekelijkse releases

Slecht nieuws voor wie van bingewatchen houdt, want Netflix zou terug willen keren naar wekelijkse releases. Dat staat in een nieuwsletter van Puck. De streamingdienst wil daarmee de hype rond populaire series langer laten aanhouden. Eerder testte het al een soortgelijk systeem met de opsplitsing van Stranger Things seizoen 4. Of de wekelijkse releases er in de toekomst echt zullen komen, is nog niet bevestigd.

Gaat Netflix terugkeren naar hoe het vroeger was? Dat zou zomaar eens kunnen. Volgens verschillende bronnen denkt de streamingdienst namelijk na over het terugbrengen van de wekelijkse release. Daarbij zullen fans slechts één aflevering van hun favoriete serie per week te zien krijgen. Andere streamingdiensten, zoals Disney+ en HBO Max, deed het Netflix al voor.

Populariteit

Disney+ doet het al met alle Marvel- en Star Wars-series, HBO Max doet het met House of the Dragon en binnenkort zal Netflix misschien ook volgen. De streamingdienst denkt namelijk na over wekelijkse releases. Daarbij zullen fans dus niet meer in één keer kunnen genieten van hun favoriete serie, maar zullen ze elke keer een week moeten wachten. Zo hoopt Netflix dat de hype rond hun populairste series langer blijft aanhouden.

En dat dat werkt, bewees het al met de reeks Stranger Things. Aanvankelijk waren kijkers niet blij met het feit dat seizoen 4 in twee delen werd geknipt. Maar door de maand rust, bleef de serie wel leven op sociale media en brak het verschillende records. Het valt af te wachten of dit nieuwe idee dezelfde resultaten kan opleveren.

Updates

Netflix heeft volgens de laatste kwartaalcijfers van halverwege juli iets meer dan 220 miljoen abonnees. Dat betekent dat het cijfer alsmaar afzwakt, en ook dat is een reden waarom Netflix enkele zaken wil veranderen. Een van die veranderingen zal dus die wekelijkse release zijn.

Daarnaast komt de streamingdienst binnenkort ook met een goedkoper abonnement. Daarbij zullen kijkers voor een lagere prijs naar Netflix kunnen kijken, al moeten ze daar wel een portie reclame bijnemen. Die nieuwe abonnementen zouden voor een opbrengst van 8,5 miljard dollar (8,37 miljard euro) per jaar kunnen zorgen.

Meer