Netflix voert prijsverlagingen door in tientallen landen om nieuwe abonnees aan te trekken

Netflix heeft de afgelopen weken zijn abonnementsprijzen in meer dan 36 landen verlaagd, meldt de Wall Street Journal. Op deze manier hoopt de dienst beter te kunnen concurreren in landen waar mensen minder te besteden hebben.

De essentie: De verlaging van de abonnementsprijzen maakt deel uit van de plannen van Netflix om zijn klantenbestand buiten de VS verder uit te breiden, aldus de zakenkrant.

  • “Er zijn een heleboel potentiële abonnees in landen waar we niet diep zijn doorgedrongen”, zei Greg Peters, de co-CEO van de streamingdienst. “Door onze prijzen aan te scherpen hopen we deze groep te bereiken”.
    • De CEO zei daarnaast dat Netflix merkt dat steeds meer abonnees – onder financiële druk – keuzes moeten maken over welke streamingdienst ze willen aanhouden. 
  • De prijsverlagingen zullen niet overal hetzelfde zijn. Sommige landen zullen hun abonnementsprijzen zien dalen tot de helft van de oorspronkelijke prijs. 
  • De reducties vinden plaats in verschillenden in landen waaronder: Iran, Ecuador, Venezuela, Indonesië, Thailand, Kenia, Kroatië en Bulgarije. Volgens onderzoekskantoor Ampere Analysis zullen in totaal zo’n 10 miljoen van de ruim 230 miljoen abonnees wereldwijd kunnen genieten van een prijsverlaging.
  • In de hoofdmarkten, waaronder de VS en West-Europa, heeft Netflix zijn abonnementsprijzen de afgelopen maanden juist verhoogd.

IJzersterke positie

  • Hoewel Netflix nog steeds geniet van een ijzersterke positie op de streamingmarkt, ziet het zijn – scherper geprijsde – rivalen Apple, Amazon en Disney steeds dichterbij komen. Onderwijl zorgt een hardnekkige inflatie ervoor dat steeds meer mensen noodgedwongen hun uitgaven aan entertainment moeten beperken.
  • Onder andere deze factoren zorgden ervoor dat Netflix in de eerste helft van vorig jaar bijna 1,2 miljoen abonnees verloor. Om de schade te beperken introduceerde het een nieuwe goedkope abonnementsvorm, waarbij gebruikers reclames te zien krijgen.
  • Het bedrijf maakt zich daarnaast op om een nieuwe betaalde functie voor het delen van wachtwoorden uit te rollen. Op die manier hoopt de dienst account sharing tegen te gaan.
Meer