Netflix gaat delen van wachtwoorden moeilijker maken en verwacht als gevolg klanten te verliezen: “het is het waard”, zegt de streamingdienst

Bij de bekendmaking van zijn kwartaalcijfers – die qua abonnees (230 miljoen) de verwachtingen overtroffen – sprak Netflix meer over zijn plannen om accountsharing tegen te gaan.

Waarom is dit belangrijk?

Hoewel het platform de praktijk lange tijd tegen zijn zin heeft geaccepteerd, is het onlangs van gedachten veranderd. Volgens Netflix genieten meer dan 100 miljoen gebruikers van de dienst zonder abonnementsgeld te betalen, wat uiteraard een aanzienlijke inkomstenderving voor het bedrijf betekent.

Het nieuws: Netflix maakt zich op om zijn betaalde functie voor het delen van wachtwoorden uit te rollen tegen het einde van het eerste kwartaal van 2023.

  • “Hoewel onze servicevoorwaarden het gebruik van Netflix beperken tot één enkel huishouden, erkennen we dat dit een verandering is voor leden die hun account delen met een groep gebruikers”, schreef Netflix in zijn kwartaalverslag.
  • “Binnenkort zullen leden wereldwijd de optie krijgen voor het gebruik van de functie, wanneer ze Netflix willen delen met mensen buiten hun huishouden”.

De details: ’s werelds grootste streamingdienst verwacht dat de nieuwe maatregelen zullen resulteren in een serie van afmeldingen. 

  • Netflix zegt er echter vertrouwen in te hebben dat de afmeldingen geen al te grote impact op de lange termijn zullen hebben.

Prijs blijft onbekend: vooralsnog is er door het bedrijf geen informatie verstrekt over de prijs voor deelfunctie, de betrokken landen of de precieze datum van de lancering.

  • Bovendien is het nog onduidelijk hoe de deelfunctie in de praktijk gaat werken. De afgelopen maanden heeft Netflix verschillende manieren getest om het delen van wachtwoorden tegen te gaan, soms resulterend in mislukkingen. Ook heeft het een tool ontwikkeld die het voor gebruikers van een gedeeld account gemakkelijk moet maken om een eigen account te maken.
  • Het zou kunnen dat het platform zich, net als Spotify, gaat richten op de geolocatie van zijn gebruikers, om te controleren of zij tot hetzelfde huishouden behoren en dus niet het abonnement van een familielid gebruiken.

Bij een afwijkende locatie (op basis van het IP-adres) kan het platform de toegang blokkeren en de gebruiker een toeslag laten betalen. 

CEO stapt op

CEO Reed Hastings, die 25 jaar aan het hoofd van het bedrijf stond, kondigde daarnaast zijn ontslag aan tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers van Netflix. Hij zal worden vervangen door Ted Sarandos, die al de functie van co-CEO bekleedde, en Greg Peters, de voormalige COO van Netflix.

Hastings keert Netflix niet definitief de rug toe, want hij zal de rol van uitvoerend voorzitter op zich nemen.

(fc/ns)

Meer