De Amerikaanse streamingdienst Netflix gaat sommige gebruikers een extra vergoeding vragen als ze hun account en wachtwoord delen met anderen. Het bedrijf meldt in een blogpost dat het de maatregel gaat testen in vijf landen.
“Het op grote schaal delen van accounts tussen gezinnen ondermijnt ons vermogen op lange termijn om te investeren in onze dienstverlening en die te verbeteren”, staat er te lezen.
Aanleiding voor de stap was het onverwachte verlies van 200.000 nieuwe abonnees in Netflix’ update eerder dit jaar. Dinsdag meldde het bedrijf dat het in het tweede kwartaal nog eens 970.000 abonnees was kwijtgespeeld. Al was dat wel 1 miljoen minder dan geanticipeerd. Het bedrijf behoudt zo’n 220 miljoen klanten, al is het verlies van het voorbije kwartaal het grootste in een kwarteeuw.
Wall Street verwelkomde het nieuws en liet het aandeel Netflix nabeurs met bijna 8 procent klimmen. Toch is het aandeel op jaarbasis al 65 procent van zijn waarde kwijt.
Gered door enorme succes van “Stranger Things”, maar wat volgt?
Investeren in de dienstverlening en kwaliteit van de programma’s wordt dus een absolute must. Netflix werd in het tweede kwartaal deels gered door het enorme succes van seizoen vier van “Stranger Things”. Met 1,3 miljard bekeken uren leverde de serie een absoluut record op. Toch beseft CEO Reed Hastings dat zulke successen niet van de ene dag op de andere worden gebouwd. Wat verklaart waarom oude studio’s als Disney en Warner Bros. nog steeds strategische voordelen hebben op het gebied van intellectueel eigendom.
Hoewel shows als “Stranger Things”, “Squid Game” en “Ozark” dit jaar nominaties voor de Emmy’s binnenhaalden, werd de dienst voorbijgestreefd door rivaal HBO en krijgt het steeds steviger concurrentie van Hulu en Apple TV+. Netflix heeft ook steeds minder prestigeprogramma’s als ‘House of Cards,’ ‘Orange is the New Black’ of ‘The Queen’s Gambit’ in de aanbieding, wat ongetwijfeld een bepaald segment van het abonneebestand doet afhaken.
Ook analisten hebben steeds meer twijfels bij de kwaliteit van wat Netflix brengt. Daar wordt het bedrijf voortdurend door de concurrentie geklopt. Zo is het HBO die de langverwachte serie “House of Dragon” zal uitbrengen. Amazon komt snel met “Lord of the Rings: The Rings of Power”. Intussen is “The Crown” zowat de meest geprofileerde show die in het laatste kwartaal van dit jaar nog op Netflix zal worden aangeboden.
Hastings had ook nog een boodschap in petto voor tv- en kabelbedrijven. Die hebben volgens hem nog minder dan 10 jaar te gaan.