Netflix maakt documentaire over eerste SpaceX-missie met gewone burgers

SpaceX, het commerciële ruimtevaartbedrijf van de Amerikaanse miljardair Elon Musk, wil midden september de eerste ruimtevaartmissie ooit lanceren die alleen uit burgers zal bestaan. Hun reis zal te zien zijn in een nieuwe Netflix-serie genaamd Countdown: Inspiration4 Mission To Space.

Netflix pakt uit met zijn eerste documentaire die “in bijna realtime” zal worden gevolgd. De vijfdelige serie zal volgens de videostreamingdienst voor en tijdens de lancering worden uitgezonden. Nieuwsgierige kijkers zullen dus op de voet kunnen volgen hoe de vier astronauten getraind worden en uiteindelijk drie dagen in een baan rond de aarde zullen rondbrengen.

Op 6 september zullen de eerste twee afleveringen beschikbaar zijn op het streamingplatform, gevolgd door nog twee afleveringen op 13 september. De finale zou tegen het einde van de maand in première gaan, als de geplande lancering door SpaceX op 15 september kan doorgaan althans.

Vier zitjes

Alle vier plaatsen aan boord van de volledig commerciële ruimtevlucht zijn gekocht door de 37-jarige miljardair Jared Isaacman, de oprichter van de betaaldienst Shift4 Payments, een gediplomeerd piloot en een bergbeklimmer. De bedoeling is om 200 miljoen dollar op te halen voor het St. Jude Children’s Research Hospital in Memphis, Tennessee.

“Ik wens dat we over 50 of 100 jaar in een wereld leven waar het normaal is dat mensen in een raket springen en met hun kinderen in een ruimtepak rond stuiteren op de maan”, zei Isaacman begin dit jaar tegen persbureau AP. “Ik hoop ook dat we tegen die tijd kanker bij kinderen beter kunnen genezen.”

Naast Isaacman zal de geologe en ex-NASA-kandidaat Sian Proctor plaatsnemen in de capsule, samen met luchtmachtveteraan Christopher Sembroski en doktersassistente Hayley Arceneaux. Die laatste is bovendien een voormalige kankerpatiënte in het St. Jude ziekenhuis en zal de jongste Amerikaanse in de ruimte ooit worden.

SpaceX verklaarde eerder dat Proctor, Sembroski en Hayley waren gekozen om “de missiepilaren van ‘leiderschap, hoop, generositeit en voorspoed te vertegenwoordigen”. 

(bzg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.