Netflix zit in de lift. Het bedrijf heeft de gedurfde keuze gemaakt om het delen van wachtwoorden aan te pakken, en dat heeft gewerkt: ze hebben al zes miljoen extra klanten. Die zijn bereid meer te betalen om geen advertenties te zien. En ze zullen in de toekomst waarschijnlijk nog meer betalen.
Wanneer repressie loont: Netflix is in topvorm sinds actie tegen gedeelde accounts en wil nu zijn prijzen verhogen

Waarom is dit belangrijk?
Het was een risicovolle beslissing: de streaminggigant heeft streng opgetreden tegen het delen van accounts door het gebruik van een identificatie te beperken tot een bepaald aantal apparaten. Maar het heeft gewerkt. Externe factoren, zoals de schrijversstaking in Hollywood, hebben waarschijnlijk ook een rol gespeeld, maar het belangrijkste is dat Netflix weer meedoet in de zeer competitieve markt voor on-demand streaming.In het nieuws: De strijd tegen het delen van accounts lijkt Netflix 6 miljoen extra abonnees te hebben opgeleverd, zegt nieuwsdienst Reuters. De streaminggigant, die ook themawinkels gaat lanceren, zal deze woensdag zijn kwartaalresultaten aankondigen, en waarschijnlijk kunnen we prijsverhogingen verwachten.
Concurrentie
Uitgezoomd: De komst van zware concurrentie, met Disney+ en Apple TV, leek het einde van de almacht van Netflix te voorspellen. Maar de gigant lijkt te groot om te vallen: van al deze streamingdiensten is het de enige winstgevende.
- En nog belangrijker, de streamingreus blijft groeien. Dankzij de aanpak van het delen van wachtwoorden: voorheen werd geschat dat ongeveer de helft van de 200 miljoen gebruikers hun inloggegevens deelde, wat een aanzienlijk inkomstenverlies tot gevolg had.
- Het onderdrukken van deze praktijk had een verloop naar concurrerende aanbiedingen kunnen veroorzaken. Maar dat gebeurde niet: we vergeten soms hoe verslavend series kunnen zijn. Netflix heeft in mei zelfs tot 100.000 nieuwe gebruikers per dag gewonnen. Uiteindelijk heeft het bedrijf 6 miljoen klanten aangetrokken.
Prijzen in de lift
Opmerkelijk: En deze klanten betalen meer. Hoewel ze meer moeten betalen om geen advertenties te zien, hebben de meeste nieuwe kijkers voor deze optie gekozen.
- Deze “premium” optie zal waarschijnlijk binnenkort duurder worden. Omdat advertenties winstgevend zijn voor Netflix, kan het streamingplatform zich permitteren om de kloof tussen de twee formules te vergroten. Want ook de gebruikers die bij de basisformule blijven en de reclame consumeren, brengen het bedrijf geld op.
- Deze aankomende prijsstijgingen werden in ieder geval al eerder deze maand genoemd door interne bronnen. Deze tariefherziening zal wereldwijd gelden. Ter herinnering, in België varieert het prijsschema van 8,99 tot 17,99 euro per maand en zijn er vooralsnog geen formules die advertenties tonen.
(evb)