Netflix richt focus nog meer op Azië en sluit deal met Japans mediabedrijf Tokyo Broadcasting System

Netflix blijft zijn horizon verbreden en focust zich daarbij de laatste tijd steeds meer op Azië. Nadat hun zware investeringen in Zuid-Koreaanse content succesvol bleken, verlegt de streamingdienst zijn blik naar Japan. Het sloot daarvoor een deal met mediabedrijf Tokyo Broadcasting System (TBS), waarbij in eerste instantie drie programma’s naar Netflix zullen komen. Het gaat om twee fictieseries en een realityreeks.

Je kan er sinds een goede week onmogelijk aan ontsnappen: de Zuid-Koreaanse reeks Squid Game is op dit moment de populairste serie ter wereld. Het programma is volgens Ted Sarandos, co-CEO van Netflix, zelfs goed op weg om hun meest succesvolle show ooit te worden.

Na Zuid-Korea, pijlen op Japan

Dat de streamingdienst juist met een reeks uit Zuid-Korea goed scoort, is geen toeval. Begin dit jaar nog maakte Netflix bekend dat het 750 miljoen dollar zou investeren in Koreaanse films en seriesSquid Game is dus nog maar de voorbode van heel wat Koreaanse content die de komende maanden en jaren op Netflix te zien zal zijn.

Ondertussen kijkt Netflix al verder en hoopt het in andere landen dat succesverhaal over te doen. Een van de landen waarop de streamingdienst zijn pijlen lijkt gericht te hebben, is Japan. Zo investeerde het bedrijf recent al heel wat in anime en opende het in Tokio zelfs een eigen Animo Creators’ Base, waar developers in optimale omstandigheden kunnen werken.

Drie nieuwe programma’s

De volgende stap zette Netflix vandaag door een overeenkomst af te sluiten met de Japanse mediagigant TBS. De deal omvat drie programma’s die TBS zal voorzien voor Netflix. Het eerste daarvan is de fictiereeks Japan Sinks: People of Hope, waarvan komende zondag 10 oktober de eerste aflevering al verschijnt. De dramaserie, gebaseerd op een besteller uit 1973 van schrijver Komatsu Sakyo, wordt eerst vertoond op TBS, maar is drie uur later al te streamen via Netflix.

De twee volgende programma’s zijn wel echte Netflix Originals die speciaal voor de streamingdienst gemaakt zullen worden. Vanaf december zal je naar het reality datingprogramma The Future Diary kunnen kijken. Het gaat om een reboot van een gelijkaardig programma dat 20 jaar geleden op TBS een cultstatus wist te verwerven. In The Future Diary worden twee onbekenden aan elkaar gekoppeld met de steun van een mysterieus dagboek, waarin hun liefdevolle toekomst al volledig staat in uitgeschreven.

Tot slot zal Netflix in 2023 de fictiereeks Let’s Get Divorced streamen. Die komische serie draait rond een koppel dat wil scheiden, maar dat door omstandigheden niet onmiddellijk kan en dus noodgedwongen samen moet blijven.

Zoek je ondertussen iets anders om te bekijken? Ga dan zeker eens naar onze lijst met de 50 beste series op Netflix.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.