Voedingsgigant Nestlé voorziet een budget van 2 miljard euro om de omslag naar gerecycleerd plastic en andere duurzame verpakkingen te maken.
Het Zwitserse bedrijf gaat investeren in gerecycled plastic, omdat het aanbod nog beperkt is en het materiaal bijgevolg nog duur is. Het is ook een feit dat veel recyclagebedrijven hun handen afhouden van de verpakkingsmarkt voor voedingsmiddelen, want het is niet evident om niet-toxische verpakkingen te maken.
Daarom pompt Nestlé dus geld in een kapitaalfonds dat zich zal bezighouden met de ontwikkeling van nieuwe duurzame verpakkingsmethodes. Volgens het bedrijf achter merken zoals KitKat, Nespresso en Vittel zal het op termijn de kosten terugverdienen.
Duurzaam tegen 2025
Fabrikanten van levensmiddelen ervaren steeds meer druk van consumenten en milieuorganisaties zoals Greenpeace omdat ze te veel plastic gebruiken. Eerder maakte Nestlé al de belofte dat alle verpakkingen tegen 2025 duurzaam zouden zijn.
Het concern staat daarmee niet alleen, want ook concurrent Unilever wil over vijf jaar het gebruik van nieuw plastic halveren. Verder voeren bijvoorbeeld PepsiCo en Danone experimenten met waterdispensers, die petflessen overbodig moeten maken.
En over flessen gesproken: de Deense bierbrouwer Carlsberg werkt zelfs aan recycleerbare papieren bierflesjes.