Nestlé pompt 2 miljard euro in duurzame verpakkingen

Voedingsgigant Nestlé voorziet een budget van 2 miljard euro om de omslag naar gerecycleerd plastic en andere duurzame verpakkingen te maken.

Het Zwitserse bedrijf gaat investeren in gerecycled plastic, omdat het aanbod nog beperkt is en het materiaal bijgevolg nog duur is. Het is ook een feit dat veel recyclagebedrijven hun handen afhouden van de verpakkingsmarkt voor voedingsmiddelen, want het is niet evident om niet-toxische verpakkingen te maken.

Daarom pompt Nestlé dus geld in een kapitaalfonds dat zich zal bezighouden met de ontwikkeling van nieuwe duurzame verpakkingsmethodes. Volgens het bedrijf achter merken zoals KitKat, Nespresso en Vittel zal het op termijn de kosten terugverdienen.

Duurzaam tegen 2025

Fabrikanten van levensmiddelen ervaren steeds meer druk van consumenten en milieuorganisaties zoals Greenpeace omdat ze te veel plastic gebruiken. Eerder maakte Nestlé al de belofte dat alle verpakkingen tegen 2025 duurzaam zouden zijn.

Het concern staat daarmee niet alleen, want ook concurrent Unilever wil over vijf jaar het gebruik van nieuw plastic halveren. Verder voeren bijvoorbeeld PepsiCo en Danone experimenten met waterdispensers, die petflessen overbodig moeten maken.

En over flessen gesproken: de Deense bierbrouwer Carlsberg werkt zelfs aan recycleerbare papieren bierflesjes.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.