Nestlé belooft nuluitstoot tegen 2050, hoeveel waarde kunnen we aan die belofte hechten?

Voedingsgigant Nestlé maakt donderdag bekend dat het de komende vijf jaar 3,2 miljard Zwitserse frank (2,95 miljard euro) gaat investeren om tegen 2030 de CO2-uitstoot te halveren. De groep gaf ook meer details vrij over hoe hij zijn belofte van een netto nuluitstoot tegen 2050 wil waarmaken. Met Nestlés al even ambitieus plan om plasticvervuiling te bestrijden loopt het nochtans niet zo vlot.

In 2018 stootte Nestlé nog 113 miljoen ton (CO2-equivalent) uit, zo zegt de Zwitserse multinational zelf in het persbericht. Dit is meer dan het dubbele van de totale uitstoot van Zwitserland in hetzelfde jaar, volgens cijfers van het Federale Bureau voor Milieu (FOEN).

Ambitieus plan

Tegen 2050 wil Nestlé dat echter tot netto nul herleiden door een plan dat rust op drie pijlers. Het zal 1,2 miljard Zwitserse frank investeren in regeneratieve landbouw.

Dat is een productie methode die bodemerosie voorkomt, en leidt tot gezondere gewassen en hogere opbrengsten. In principe versterkt die landbouwmethode de natuurlijke hulpbronnen in plaats van ze uit te putten. De focus ligt op de verbetering van de bodemkwaliteit. Nestlé wil tegen 2030 ‘meer dan 14 miljoen ton ingrediënten uit regeneratieve landbouw halen’.

De producent van Vittel en Nespresso is ook van plan om de komende 10 jaar jaarlijks 20 miljoen bomen te planten.

Verder moet de investering ervoor zorgen dat alle 800 fabrieken en filialen van de multinational wereldwijd binnen vijf jaar draaien op 100 procent hernieuwbare elektriciteit.

Grote beloftes

De ambitie van Nestlé klimaatbeloftes wordt enkel geëvenaard door de strakheid van zijn deadlines. In 2018 engageerde Nestlé zich al, met een even gewaagde verklaring, om tegen 2025 100 procent van zijn verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar te maken. Vorig jaar lanceerde het een nieuw verpakkingsinstituut met als specifiek doel het wereldwijde probleem van plastic afval aan te pakken.

Milieuorganisaties die dat engagement onder de loep houden beschuldigen de voedingsgigantervan ‘nul vooruitgang’ te boeken op vlak van plasticvervuiling. Volgens Greenpeace verkoopt Nestlé meer dan een miljard producten per dag, en toch wordt nog altijd minder dan 1 procent van de producten geleverd in herbruikbare verpakkingen.

De Zwitserse multinational is volgens een recent rapport van Break Free From Plastic (BFFP) nog steeds de derde grootste plasticvervuiler ter wereld, voorafgegaan door Coca-cola en PepsiCo. BFFP is een wereldwijde beweging die plasticvervuiling bestrijdt, ondersteund door zo’n 10.000 individuen en 2000 organisaties. Het is het derde jaar op rij dat het trio voedingskolossen de top drie uitmaken.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.