Nepfoto’s, deepfakes & co… De valsspeler wint de strijd tussen creatie en ontmaskering

Samengevat. De opkomst van uiterst kwalitatieve AI-gegenereerde inhoud die je met een muisklik kunt genereren doet de lijnen tussen echt en nep steeds meer vervagen. Deze technologische vooruitgang daagt onze traditionele benadering van waarheid en betrouwbaarheid uit en vereist dat we nieuwe manieren vinden om de authenticiteit van digitale inhoud te beoordelen.

Waarom is dit belangrijk?

Deze ontwikkeling is cruciaal omdat ze de manier waarop we informatie en waarheid beoordelen, verstoort. Het vermogen om nepinhoud te creëren en te verspreiden, van valse beelden tot nepaudio, bedreigt de integriteit van onze digitale wereld.

In het nieuws. Met technologieën zoals deepfakes kunnen AI-modellen beroemdheden en gewone mensen nabootsen, wat leidt tot misleidende of frauduleuze inhoud.

Zoom in. Deepfake-technologie maakt gebruik van AI om realistische, maar valse content te creëren.

  • De ontwikkeling van AI-modellen gaat zo snel dat het steeds moeilijker wordt om nep van echt te onderscheiden.
  • Technologieën voor het detecteren van nepinhoud blijven achter bij de vooruitgang van het genereren van nepinhoud. Onderstaand fotomodel is niet echt. De dame werd door AI gecreëerd.

Zoom in. Historisch gezien hebben nieuwe technologieën vaak geleid tot vergelijkbare uitdagingen in de verspreiding van onwaarheden.

  • De maatschappij past zich aan, waarbij de nadruk verschuift naar de bron van de inhoud in plaats van de inhoud zelf. Het beste voorbeeld zijn de roddelkranten.
    • Nepinhoud vertoont nog kinderziektes. Mensen hebben zes vingers aan hun hand en nepvideo en -audio lopen soms niet synchroon. Dat wekt al snel argwaan bij degenen die weten waartoe AI in staat is. Het probleem is dat de vervalsingen steeds moeilijker te herkennen zijn.
  • De toekomst zal leiden tot meer nadruk op reputatie en herkomst als bewijs van authenticiteit. Wie iets post wordt met andere woorden belangrijker dan wat er wordt gepost.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.