De Nederlandse Spoorwegen (NS) wil meer treinverbindingen tussen Amsterdam en Brussel inleggen, schrijft Het Nieuwsblad. Zo kan de trein een beter alternatief worden voor het vliegtuig.
Samen met luchtvaartmaatschappij KLM en de luchthaven van Schiphol wil de NS internationale treinreizen in de markt zetten als alternatief voor korte vliegreizen. In een actieplan dat de spoorwegmaatschappij vorige week aan de Nederlandse regering presenteerde, haalde de NS aan dat de trein een logische keuze is bij afstanden tot 700 kilometer.
‘Op veel bestemmingen is de trein een volwaardig alternatief voor het vliegtuig’, zei de president-directeur van de NS Marjan Rintel. ‘Van hartje Amsterdam naar hartje Londen in vier uur scheelt tijd en is goed voor het klimaat. Een volle Eurostar staat gelijk aan vier vluchten.’
Concreet ziet de NS heil in verbindingen met Brussel, Parijs, Londen, Frankfurt, Berlijn en Düsseldorf. Vooral een intensievere verbinding met onze hoofdstad springt daarbij in het oog, want de Nederlandse Spoorwegen wil onderzoeken of de reistijd tussen Brussel en Amsterdam omlaag kan. Nu bedraagt de reistijd nog 2 uur en 52 minuten, maar dat moet sneller kunnen.
Sneller
De Benelux-trein zou vanaf 2024 een halfuur sneller moeten kunnen rijden, door bijvoorbeeld een aantal haltes op het traject af te schaffen. Ook is het een mogelijkheid om treinen tussen de twee hoofdsteden vroeger en later te laten rijden. Tot slot lijkt het de NS aangewezen om hogere frequenties door te voeren op andere rechtstreekse verbindingen, zoals met Berlijn.
Begin dit jaar besloot KLM al om één van de vijf dagelijkse vluchten naar Brussel te vervangen door treinreizen met Thalys. In 2018 namen bijna 278.000 mensen het vliegtuig tussen Brussel en Amsterdam, in dezelfde periode steeg ook het aantal treinreizigers over hetzelfde traject verder.
Lees ook: